Fler topplistor på 80-talshits.se
Arkiv – äldre nyheter

Mad World – underhållande och initierat om artisterna och låtarna som formade 80-talet

2014-05-09

Mad World: an oral history of the new wave artsists and songs that defined the 1980s
Handla boken här >>

"Mad World" är en underhållande och anekdot-fylld intervjubok om 80-talets brittiska New Wave-rörelse. De trendsättande artisterna berättar om sina största hits, men också om tidsandan, modet och frisyrerna.

Det gryende 80-talet var en experimenterande och gränsöverskridande tid inom populärmusiken. Banden som debuterade hämtade inspiration från både punk och reggae, samtidigt som synthesizern blev en ny och viktig del i ljudbilden.

Det som brukar kallas New Wave blandades med en framväxande brittisk moderörelse och förgrenade sig i ett antal sub-genrer såsom synth-pop och New romantic. En ny stilmedvetenhet och ny accentuering av det visuella – och inte minst en stor faiblesse för David Bowie och Roxy music – blev kännetecknande för de trendsättande artisterna i början av 80-talet.

Om allt detta handlar Mad World: an oral history of New Wave artists and songs that defined the 1980s.

New Wave-generationens egna berättelser

New Wave hade sitt epicentrum i Storbritannien, och med några få undantag (norska a-ha är kanske det mest överraskande av dem) har boken ett tydligt brittiskt fokus. Visst kan man sakna såväl The Police och The Jam som Culture Club och Eurythmics i urvalet, men boken har inga ambitioner att vara en komplett historieskrivning, och mängden medverkande artister är ändå imponerande (bara det faktum att både Morrissey och Johnny Marr medverkar i The Smiths-kapitlet känns smått sensationellt!). Innehållet bjuder på oavbruten och nostalgikittlande spänning, och visar inte minst på bredden inom populärmusiken under denna tid. Här ryms allt från Adam and the Ants glamour-punk till Howard Jones filisofiska synth-pop.

Till bokens många tillgångar hör att intervjuobjekten allt som oftast är utmärkta historieberättare. Vince Clarkes målande historia om upprinnelsen till Depeche Mode med tristessen i Basildon som fond ("There was no grass, no gardens – there was just mud. So we started a band.") är exempelvis ett måste för varje Depeche-fan. Det bjuds också på en livgivande blandning av kollegialt ryggdunkande och mer eller mindre bittra retroaktiva tjuvnyp. Ömsesidiga hyllningar blandas med gammalt groll mellan medlemmar i sedan länge splittrade band. Kapitlen om New Order och Kajagoogoo har närmast par-terapeutiska drag, och Ian McCulloch (Echo & the Bunnymen) tycks – underhållande nog – inte kunna sluta förolämpa U2 och Bono.

Kajagoogoo Ultravox Thompson Twins
Kajagoogoo, Ultravox, Thompson Twins – tre av de sammanlagt 36 banden det berättas om i Mad World.

En "hitlåtens historia" för 80-talet

Konceptet att berätta om ett musikhistoriskt skeende och/eller ett band utifrån de största hitsen, är mycket lyckat. Berättarformen påminner en del om SVT:s utmärkta serie "Hitlåtens historia". Upplägget skapar utrymme för detaljrikedom och djupdykningar där mer eller mindre omistliga fakta grävs fram. I "Mad World" får man exempelvis veta att introt till Girls on film är ljudet av en 35 mm Nikon inställd på motor drive, att Magne Furuholmen i a-ha skrev hooken till Take on me redan som 15-åring, och att varken Spandau Ballets True eller Tears for Fears Mad World ens var påtänkta som singlar, innan de blev bandens största och mest bestående hits.

Förutom själva låtarna handlar det också om tidsandan, modet och – förstås – frisyrerna. Adam Ant berättar om sin patenterade husar-jacka – och hur Michael Jackson skaffade en likadan, Andy Rourke (The Smiths) avslöjar var Morrissey köpte sina skjortor ("women's blouses that nobody wanted"), och Limahl (Kajagoogoo) och Mike Score (A Flock of Seagulls) ger oss historierna om bandens tidstypiska och idag klassiska frisyrer.

Sist och slutligen är "Mad World" en bekräftelse på det som vi på denna sajt ständigt vill påminna om: Tycka vad man vill om 80-talets sound och mode, men vilka minnesvärda och särpräglade artister det fanns, och vilka otroligt slitstarka hits som skapades! Eller för att citera Kim Wilde i boken: "Those records were great, and that was a fantastic time for pop music". Vi hade inte kunnat uttrycka det bättre själva.