Arkiv – äldre nyheter

Alla tiders Gyllene Tider
– En högtidsstund för 80-talsnostalgikern

2013-11-30

Jan-Owe Wikström: Alla tiders Gyllene Tider
Handla boken här >>

Jan-Owe Wikströms "roadmovie-biografi" bjuder på en högtidsstund för kalenderbitaren och 80-talsnostalgikern. Berättelsen kryssar mellan två skeenden – dels årets ”Dags att tänka på refrängen”-turné, dels historien om Gyllene Tider 1978-84. Däremellan finns minibiografier över bandmedlemmarna. En lyckad dramaturgi som ger en mångfacetterad inblick i Gyllene Tider-fenomenet.

När Wikström berättar om Gyllene Tider är han bokstavligen på hemmaplan. Som Per Gessle skriver i förordet är Wikström Halmstad-bon som funnits med i Gyllene Tider-historien ända från begynnelsen. Det började med en artikel i Hallandsposten. En av bokens många tillgångar är just närheten till huvudpersoner och skeenden. Historien om Gyllene Tider har berättats förr, men Wikström kommer med nya bitar till pusslet, och inte minst en uppfriskande geografisk detaljrikedom.

Historien om Gyllene Tider

Ofta ställs Gyllene Tider i relation till Noice och Freestyle – de två andra tonårsfenomenen vid denna tid. Den vinklingen finns inte alls i Alla Tiders Gyllene Tider. Istället bjuds vi på närgångna nedslag och berättelser från den innersta kretsen, ofta med stark lokalanknytning. Kalenderbitaren påminns om lokala profiler som Isildurs Bane och systrarna Kempff, och får återknyta bekantskapen med Audiovisuellt angrepp, Grape Rock, Tellus Anima och Yggdrasil – banden som sedermera blev Gyllene Tider. För läsare med lokalkännedom torde det vara en extra kittling med så många namngivna platser i Halmstad-området. Förutom Harplinge skapar tillbakablickarna även ett mytiskt skimmer kring platser som Kärleken, Skintaby och Sperlingsholm.

Till de historiska favoritpartierna hör den första konserten (på Bio Reflex i Getinge '78) med Per Gessle i morgontofflor(!), den första skivinspelningen med bräkande getter utanför studion, och det första samtalet från EMI:s Kjell Andersson till Per Gessle, då Gessle framhöll att bandet hade hur många låtar som helst. "Och bara hits." Wikström väjer heller inte för det mörka i framgångssagan, och berättar känslosamt om den tragiska händelsen när tre ungdomar miste livet vid Gyllene Tiders konsert i Kristianopel 1981.

Bildmaterialet (signerat Anders Roos) är främst från senaste turnén, men här finns även en hel del godbitar från de tidiga Gyllene Tider-åren. Omslagsbilder som den till Starlet var en bidragande orsak till Gyllene Tiders ofrivillia image som svärmorsdrömmar.

Per Gessle som låtskrivare

Vi får också en intressant inblick i Per Gessle och Mats Perssons låtskrivande. När den strukturerade kreatören Gessle mötte det ostrukturerade musikgeniet Persson uppstod en fruktbar dynamik. Hemligheten låg mycket i duons olikheter. Per Gessle har sedan utvecklats som låtskrivare (han har nu runt 1000 registrerade låtar hos STIM!). Då kunde det ta 8 minuter att skriva "(Dansar inte lika bra som) sjömän". Numera är det en längre process där Gessle dokumenterar allt som berör honom, stoff som i en förlängning kan bli låtar. Avsnitten om den kreativa processen är inte minst en påminnelse, alternativt en ögonöppnare, om hur viktiga texterna alltid varit i Gessles sånger. Leken med ord, rim och allitterationer fanns där redan från början (bland annat med inspiration från Hasse & Tage och Povel Ramel). Ordvrängandet var ju också en viktig del när USA upptäckte "The Look".

Det återförenade Gyllene Tider

1995 skrevs ett nytt kapitel i Gyllene Tider-historien. Det började som ett hugskott med en konsert på Stora torg i Halmstad. Året därpå rullade det succéartade "Återtåget" genom landet, den största turnén i svensk nöjeshistoria. Det är lätt att fascineras av bokens fan-stories och häpna över publiksiffror och produktionsapparat i de tre återföreningsturnéerna. Bandet har alltid varit måna om att Gyllene Tider ska vara, och inte minst låta, som Gyllene Tider. Just soundet har man jobbat extra mycket med på den senaste plattan "Dags att tänka på refrängen". I allt från Göran Fritzons farfisaorgel, "värmen" i mixningen, och i det faktum att man låtit Per Gessle – och inte Mats Persson – spela gitarrsolona, för att det ska låta enkelt och tidigt 80-tal.

Som helhet är Alla Tiders Gyllene Tider en underhållande musikhistoria och en härlig nostalgikick som dessutom är både snygg och bläddringsvänlig. Extra plus till den fullödiga diskografin!

Playlist Gyllene Tider 80-talet

Tips på CDon