80-talshits.se – startsida
Startsida
Intro - Om 80-talshits.se
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1987
Musikåret 1989
Fler topplistor på 80-talshits.se
Arkiv

Musikåret 1989 – Sverigetopplistan

Ett år med flera svenska internationella succéer – Neneh Cherry, Leila K. och Roxette. Synth-popen och hårdrocken sjöng på sista toppliste-versen medan hip hopen och clubdiscon tog över allt mer.

Fem-i-topp listettor
Kaoma: Lambada
Kaoma: Lambada '89-'90 blev den brasilianska pardansen lambada en världsrörelse. Melodin som ackompanjerade dansen var i sig inte ny, men det var den fransk-brasilianska gruppen Kaomas dans-remix som gjorde den till en hit världen över. Låten följdes året efter av filmerna Lambada – The Movie och Lambada – Den förbjudna dansen (den sistnämnda med Kaomas hit som ledmotiv). Det rådande kortkorta modet passade koreografins svängande höft-rytmik perfekt, den hudnära beach-videon gick varm på MTV, och hela populärkulturen tycktes plötsligt gunga runt i en enda stor kultur- och generationsöverskridande höftrullning. 

Kompositör: Chico De Oliveira
Antal veckor som listetta: 10 (22 veckor totalt på topplistan)

Madonna: Like a prayer
Madonna: Like a prayer Videon är en sann milstolpe i Madonnas karriär. Innan lanseringen på MTV användes Like a prayer i en oskyldig reklamfilm för Pepsi. Kort därefter chockade den MTV-tittarna med ett helt annat innehåll. Blandningen av rasrelaterat våld, sex och religion gav upphov till allmänt ramaskri. Gospelkören som sjöng på skivan vägrade delta i videon. Den efterföljande Blonde ambition-turnén kantades av protester, och Vatikanen uppmanade till konsert-bojkott. Till Madonnas många säregna upptåg vid denna tid hörde det parfymerade Like a prayer-albumet. Än idag kan man känna doften av patchouli från vinylen.

Kompositör: Madonna/Patrick Leonard
Antal veckor som listetta: 8 (18 veckor totalt på topplistan)

Gladys Knight: Licence to kill
Gladys Knight: License to kill 80-talets James Bond-teman var stående inslag på singellistan. Sheena Easton och Rita Coolidge hade hyfsade framgångar med For your eyes only (’81) respektive All time high (’83 ur Octopussy). ’85 låg Duran Duran etta under två veckor med A view to a kill, och även a-ha hade betydande framgång med The living daylights ’87 (som bäst en tredje plats). Bäst gick ändå Licence to kill med den röststarka soul-veteranen Gladys Knight. Kompositionen lånade drag från ledmotivet till Goldfinger, och bland kompositörerna märktes Narada Michael Walden.

Kompositör: N.M. Walden/J. Cohen/W. Afansieff
Antal veckor som listetta: 8 (14 veckor totalt på topplistan)

Jerry Williams: Did I tell you
Jerry Williams: Did I tell you Landets mest oförtrutna rock n' roll-räv hade ett 80-tal av både pinsamheter och konstnärliga höjpunkter. Om rollen som MC-knutte i filmen G hörde till den förstnämnda kategorin så var hans cover av Working class hero ett exempel på den senare. '87 spelade han dels sig själv i Colin Nutley-filmen Nionde kompaniet, dels sjungande katt i Chinateaterns succéuppsättning av Cats. Den absoluta höjdpunkten nådde han '89 med albumet JW och singeln Did I tell you. I händerna på Ola Håkansson och Tim Norell omformades Gavin Poveys tex-mexljudande original till en listvänlig rock 'n' roll-rökare.

Kompositör: Gavin Povey
Antal veckor som listetta: 6 (22 veckor totalt på topplistan)

Bangles: Eternal flame
Bangles: Eternal flame Los Angeles-kvartetten Bangles hade haft stora USA-framgångar ända sedan '85 och den Prince-komponerade Manic Monday. Redan från början hade de ett tydligt retro-sound med referenser framför allt till brittisk 60-talspop. Eternal flame, deras i särklass största hit, och den enda på svenska singellistan, lät i mycket som en ballad som Beatles kunde gjort. Den saknade traditionell refräng men den vaggvise-lika melodin och de röstmässiga harmonierna var nog för att lyfta låten till oanade pop- och toppliste-höjder. Bangles största succé blev också deras sista. Bandet splittrades kort efter LP:n Everything.

Kompositör: S. Hoffs/T.Kelly/B. Steinberg
Antal veckor som listetta: 6 (18 veckor totalt på topplistan)

 
Övriga listettor
Magnus Uggla: Jag mår illa

Edelweiss: Bring me Edelweiss
Neneh Cherry: Buffalo Stance
Magnus Uggla: Jag mår illa
Tommy Nilsson: Maybe we're about to fall in love
Phil Collins: Another day in paradise

Svenskt på listan

Neneh Cherry och Leila K. – svensk hip-hop på listorna

Före '89 hade den svenska hip-hopen befunnit sig i den populärkulturella periferin. Nu tog den plötsligt klivet in på dansgolv och topplistor, både i Sverige och utomlands. 

Neneh Cherry: Buffalo StanceDet började med Neneh Cherrys debutalbum Raw like sushi och singeln Buffalo Stance. Med samplingar från bland annat Malcolm McLarens tidiga rap-hit Buffalo Gals och med en nydanande blandning av hip-hop, soul och clubdisco klättrade den upp, inte bara på förstaplatsen på svenska singellistan, utan även på tredjeplatsen på topplistorna i både Storbritannien och USA.

Succén för Neneh Cherrys tvingade svenska medier att behandla hip-hopen med större allvar. Dörren stod nu också öppen för fler hip- hopartister i vardande. DJ:erna Robert Wåtz och Rasmus Lindwall (Rob'n'Raz) upptäckte Leila K. i första svenska mästerskapet i rap som hölls '89, där Leila K. (eller Ms Melodie dom hon då hette) kom tvåa. I hennes kaxiga rappande hittade DJ-duon rätt attityd till sin senaste komposition. Liksom Buffalo Stance var Got to get en cross-over hit med hip-hop och dansrytmer i medryckande förening. Även Got to get blev en internationell succé med framträdande placeringar på många europeiska listor. Som enda svenska grupp någonsin var Rob'n'Raz och Leila K. till och med i Harlem för en spelning på Apollo Theatre.

Ankie Bagger och Norell Oson Bard

Efter succén med Lili & Susie gick hitmaskineriet Norell Oson Bard vidare dels med one hit wonder-bandet Troll –sju tjejer från Falun som härjade på listan med Jimmy Dean – dels och framför allt med Ankie Bagger, som blev en av '89 års mest framträdande artister på singellistan med tre hits: People say it's in the air, I was made for loving you och Where were you last night. Bagger hade varit en del av Lili & Susie-konceptet som körsångare och dansare. '89 stod hon även i kören – tillsammans med bland andra Jerry Williams och Tommy Ekman – när Tommy Nilsson sjöng hem årets melodifestival med En dag, också den komponerad av Norell Oson Bard.

Rob'n'Raz feat. Leila K.: Got to get Ankie Bagger: People say it's in the air Håkan Södergren och Svenska ishockeylandslaget: Nu tar vi dom!

Rob'n'Raz feat. Leila K.: Got to get

Ankie Bagger: People say it's in the air

Håkan Södergren och Svenska ishockeylandslaget: Nu tar vi dom!

Lasse Holm och Hockeylandslaget – Nu tar vi dom!

Alpina skidlandslaget gjorde det 1977 (De ä bar å åk), och svenska fotbollslandslaget gjorde det 1990 (Ciao Ciao Italia). '89 var det hockeylandslaget som extraknäckade i skivstudion. Med den officiella kampsången Nu tar vi dom! skulle Sverige försvara sitt VM-guld på hemmaplan i ett hockey-febrigt Sverige. Lasse Holm (vem annars) skrev text och melodi, och  vänsterforwarden Håkan Södergren fungerade som omslagspojke och huvudsångare (i videon flankerades Södergren bland annat av kör- och lagkamraterna Anders Eldebrink och Thomas Rundqvist). Det blev inget VM-guld, inte ens en medalj, däremot en andraplats på singellistan och en sensationell förstaplats på Svensktoppen!

So What: I was luckySo What – sista storsäljande synth-popgruppen

80-talets slut markerade också slutet för den traditionella synth-popen. Västeråsduon So What (Martin Ankelius och Jesper Jelse) var den sista lysande stjärnan på den svenska synthpop-himlen. Deras största hit I was lucky lät mycket 80-tal och mycket Stock Aitken Waterman. Och även om Jesper Jelses röst knappast kunde mäta sig med Rick Astleys så var hans höftrullningar (missa inte videon!) snäppet vassare än den brittiske kollegans. Hade So What debuterat tidigare hade de säkert blivit mer långlivade. Framgången höll egentligen bara över det första albumet Face yourself. När uppföljaren Let's walk together kom var musikscenen en annan och duons image och sound obsolet.

The Look – Roxette störst i USA

'89 är också året då The look med hjälp av slumpen och en amerikansk utbytesstudent blev en osannolik USA-etta. Dean Cushman hette studenten som återvände från Sverige till USA med Roxette-LP:n Look sharp i bagaget, och som lyckades övertala en radiostation i Minneapolis att spela The look. Lyssnarreaktionerna blev omedelbara och översvallande, och låten med den metalliska gitarrhooken och den ordvrängande nonsenstexten spred sig från delstat till delstat och i april '89 låg den plötsligt i topp på  Billboard Hot 100. Och även om den låg etta på Trackslistan i fem veckor, så nådde den ironiskt nog "bara" en sjätte plats på svenska singeltoppen.

Nya och gamla soloartister

Titiyo: Talking to the man in the moon'89 års Grammis i kategorin Årets nykomling gick till Titiyo, som detta år hade två placeringar på singellistan – Talking to the man in the moon och After the rain.

'88 hade Mauro Scocco och Johan Kinde inlett solokarriärer. '89 var det dags för Christer Sandelin, Tommy Ekman och Thåström. Alla låg de på singellistan. Thåström lyckades få in både Pang Boom Krasch och Karenina från debut-LP:n. Högst i rankingen placerade sig dock Christer Sandelin med Det hon vill ha. Förutom en tre veckor lång vistelse på Trackslistans förstaplats, låg den även 14 veckor på singellistan med en tredje plats som högst.

Med LP:n Rymdblomma fick Di Leva till slut ett kommersiellt genombrott, med placering både på albumlistan och på singellistan, med Vi har bara varandra.

'89 är också året för två klassiska svenska ballader – Niklas Strömstedts Sista morgonen och Eva Dahlgrens Ängeln i rummet.
Roxette: The Look Niklas Strömstedt: Sista morgonen Di Leva: Vi har bara varandra

Roxette: The Look

Niklas Strömstedt: Sista morgonen

Di Leva: Vi har bara varandra

 

Årets utländska debutanter

Paula Abdul, Lisa Stansfield och Martika hade alla en brokig väg till pop-framgång.

Abdul var en framgångsrik koreograf med flera musikvideos i bagaget innan hon debuterade med LP:n Forever your girl som innehöll inte mindre än fyra USA-ettor, varav två återfanns på svenska singellistan – Straight up och Opposites attract.

Brittiskan Lisa Stansfield hade visserligen gett ut ett par singlar, startat och spelat i band och dessutom varit programledare i det tidiga 80-talet. Genombrottet kom dock först med hennes första solo-LP Affection där All around the world nådde förstaplatsen på topplistor runtom i Europa.

Martika började som skådespelare och hade ett flertal filmroller innan hon fick skivkontrakt och en omedelbar hit med det självbetitlade debutalbumet, och i synnerhet singeln Toy soldiers – en mörk och drabbande ballad om drogberoende som låg etta på USA-listan. På svenska singellistan nådde den som högst en fjärde plats. 2004 samplade Eminem refrängen till sin hiphop-hit Like Toy soldiers.

Paula Abdul: Straight up Lisa Stansfield: All around the world Martika: Toy Soldiers

Paula Abdul: Straight up

Lisa Stansfield: All around the world

Martika: Toy soldiers

 

Årets veteraner

Precis som 1987 så var '89 ett år med flertaliga veteraner och comebacker på listan. Mest framträdande placeringar hade Roy Orbison och Daryl Braithwaite.

Roy Orbison, redan då en legend, gick bort i december '88. Innan dess hann han dels medverka på supergruppen Traveling Wilburys första LP (som blev en långkörare på albumlistan i slutet av '88), dels spela in soloalbumet Mystery girl. LP:n och inte minst singeln You got it blev en postum jättehit. I Sverige nådde albumet förstaplatsen medan You got it låg som bäst femma.

Liksom landsmannen och årsbarnet John Farnham (båda födda '49), hade Daryl Braithwaite en framgångsrik 70-talskarriär i hemlandet, både som soloartist och med gruppen Sherbet. Efter ett antal hundår i mitten av 80-talet gjorde han en storstilad comeback' 88 med albumet Edge. Singeln One summer blev Braithwaites största internationella framgång, och också en av årets stora sommarhits i Sverige, som bäst på fjärde plats.
Roy Orbison: You got it Daryl Braithwaite: One summer Cher: If I could turn back time

Roy Orbison: You got it

Daryl Braithwaite: One summer

Cher: If I could turn back time

Tina Turner: The Best Paul McCartney: My brave face Donna Summer: This time I know it's for real

Tina turner: The best

Paul McCartney: My brave face

Donna Summer: This time I know it's for real

Clubdisco

Den nya dansmusiken sog igenom på allvar '88. De samplade och beat-pulserande dansrytmerna var än mer framträdande på '89 års lista. I Neneh Cherrys kölvatten följde en hel rad artister som både experimenterade och lånade friskt från olika låtar och genrer.
Soul II Soul: Back to life Black Box: Ride on time Inner City: Good life

Soul II Soul: Back to life

Soul II Soul bestod av en kvartett innovativa DJ:er och en kvinnlig vokalist. De dansanta rytmerna lånade drag av såväl R&B som soul och hip-hop. Grundbeatet i denna deras största hit samplades från Eric B. & Rakims Paid In Full.

Black box: Ride on time

Liksom Soul II Soul bestod italienska Black Box av DJ/studiomusiker frontade av en kvinnlig vokalist. Till club-hiten Ride on time samplades Loleatta Holloways disco-hit Love sensation.

Inner City: Good life

Producenten Kevin Saunderson och sångerskan Paris Grey hade under flera år verkat inom den nya dansmusiken. Genombrottet kom när de blev en duo med crossover-hiten Good life.

 

Hårdrock

Guns N' Roses och Skid Row

Också pudelrocken, liksom synth-popen, sjöng på sista versen detta år. Snart skulle grungen och Nirvana skapa ett nytt rockparadigm och få de långhåriga 80-talsrockarna att framstå som passé. Guns N' Roses och Skid Row var de sista soft metal-banden som nådde kommersiell framgång.

Guns N' Roses var störst och tyngst av de två. I en tid när hårdrocken blivit högst rumsren återtog Axl Rose och hans mannar lite av genrens ursprungliga oborstade attityd och svärta. Debuten Appetite for destruction inklusive singeln Paradise city släpptes redan '87, men det var först året efter som bandet upptäcktes på allvar, bland annat med hjälp av MTV:s myckna spelande av Sweet child o' mine. Våren '89 hade även Sverige drabbats av Los Angeles-rockarnas råa riff, då Paradise City klättrade upp på singellistans tredje plats.

Skid Row fick en flygande start med det självbetitlade debutalbumet och singeln 18 and Life. Videon till detta ungdomsdrama blev '89 års mest spelade på MTV. Liksom Guns N' Roses led Skid Row tidigt av interna samarbetsproblem och genomgick en rad medlemsbyten. Trots att de är aktiva än idag har de aldrig lyckats återupprepa sin hit-status från det sena 80-talet.

Guns n' Roses: Paradise City Skid Row: 18 and life Alice Cooper: Poison

Guns N' Roses: Paradise City

Skid Row: 18 and Life

Alice Cooper: Poison

Aerosmith och Alice Cooper

Slutet av 80-talet innebar också en ny storhetstid för hårdrocksveteranerna Aerosmith och Alice Cooper. I bakgrunden och som gemensam nämnare fanns Desmond Child som låtdoktor och producent. Albumen Permanent vacation och framför allt Pump från '89 gav de gamla 70-talsrockarna Aerosmith nytt toppliste-liv. Pump låg som bäst på en åttonde plats på albumlistan, singeln Janie's got a gun kom in först i februari 1990. Alice Cooper gjorde en remarkabel och som vanligt spektakulär comeback under senare delen av decenniet, inte bara musikaliskt utan också genom medverkan i diverse skräckfilmer. Redan '86 hade han en hit med He's back (the man behind the mask). '89 nådde Trash en sjätte plats på albumlistan, medan Poison som bäst låg på singellistans tionde plats.

 

Tre mäktiga power-ballader

White Lion: When the children cry Lita Ford with Ozzy Osbourne: Close my eyes forever Chicago: Look away

White Lion: When the children cry

Dansk-amerikanska hair-metal bandet White Lion fick sin största hit med denna gråtmilda anti-krigsballad.

Lita Ford with Ozzy Osbourne: Close my eyes forever

Lita Fords solokarriär (efter att ha ingått i The Runaways) gick på halvfart fram till hon fick en hit med denna monsterballad, som ska ha skrivits av Ford och Osbourne en natt under rejäl påverkan.

Inner City: Good life

Denna breaking up-ballad blev Chicagos första hit efter att Peter Cetera lämnat bandet för en solokarriär. Den blev också den sista i en lång rad av listframgångar.

 

Och till sist...

Jakob Hellman: ...och stora havetJakob Hellman... och stora havet

Det går inte att lämna 80-talet utan att nämna Jakob Hellman, en av landets mest mytomspunna och undanglidande artister. Sällan har en artist med så minimal utgivning varit så inflytelserik. Hans knixiga och säregna pop-lyrik skapade ett nytt versmått för låttexter på svenska. Samtidigt är antalet sånger han spelat in inte mer än ett dussintal.

1989 fick den Jokkmokks-borne trubaduren en Grammis som Årets nykomling. Året efter utsågs han till Årets manlige rockartist. Det idag smått legendariska albumet ... och stora havet gavs ut i februari '89 och placerade sig omedelbart på albumlistan. Där blev det kvar i 48 veckor. Albumet förekommer allt som oftast i toppskiktet när de bästa svenska albumen ska koras. Lika ofta ryktas det om en comeback. Men trots diverse live-framträdanden och turnéer väntar den svenska musikbranschen fortfarande på uppföljaren.


Playlist 1989

Musikvideor 1989
;