80-talshits.se – startsida
Startsida
Intro - Om 80-talshits.se
1980
1981
1982
1983
1984
1985
Musikåret 1986
1987
1987
1989
Fler topplistor på 80-talshits.se
Arkiv

Musikåret 1986 – Sverigetopplistan

Ett år med mycket svenskt i den absoluta toppen. En häcklande Magnus Uggla var stor på hemmaplan medan Europe erövrade världen. Samantha Fox, Pet Shop Boys, Whitney Houston och Bon Jovi slog igenom, och redan etablerade Madonna, Eurythmics och Depeche Mode var extra stora på listan.

Fem-i-topp listettor
Lionel Richie: Say you, say me
Lionel Richie: Say you, say me Richie följde upp de monumentala succéerna med Can't slow down och We are the world med ytterligare en jättehit. Say you, say me skrevs för filmen Vita nätter och blev Oscarsbelönad. Sången ingår i det pärlband av känslosamma pianoballader som blev Richies kännemärke och styrka. LP:n Dancing on the ceiling – Richies sista 80-talsframgång innan ett längre uppehåll – innehåller även Ballerina girl och Deep river woman i samma anda. De som gillar steel guitar bör inte missa Tuskegee från 2102, där Richie gjort om sina (ballad)klassiker i country-tappning.

Kompositör: Lionel Richie
Antal veckor som listetta: 8 (20 veckor totalt på topplistan)

Magnus Uggla: Joey Killer
Magnus Uggla: Joey Killer Det var Kersti Klasen (mamma till Noice-trummisen Robert Klasen) som kom in med bullar när Noice i det tidiga 80-talet repade I natt e hela stan vår. En anekdot som Uggla fick berättad för sig av Ola Håkansson, och som enligt Uggla själv var själva upphovet till låten. Mer än en Noice-parodi ter sig Joey Killer snarare som en drift med 80-talets mjuknande (svenska) hårdrock/pudelrock. På LP:n Den döende dandyn drev Uggla även hejdlöst med bland andra pedofiler, bögar, och servitörer. Joey Killer blev Ugglas första singeletta. Det blev ytterligare en innan 80-talet var över – Jag mår illa från '89.

Kompositör: Magnus Uggla/Anders Henriksson
Antal veckor som listetta: 8 (14 veckor totalt på topplistan)

Europe: The final countdown
Europe: The final countdown Synthriffet som lade grunden till 80-talets största svenska singelsuccé lektes fram av Joey Tempest på en synth han fått låna av Mic Michaeli. Riffet användes som öppningsfanfar på diskoteket Galaxy i Stockholm, där John Levén hörde det och uppmanade Tempest att göra något mer av det. The final countdown gjorde Europe till världsstjärnor och stilsättare för en hel generation (svenska) hårdrockare. Singeln sålde över 5 miljoner exemplar och låg etta i ett 20-tal länder. Den har alltsedan dess använts i en mängd olika sammanhang, från idrottsarenor, till Berlinmurens fall, till millenniespelning i Stockholm.

Kompositör: Joey Tempest
Antal veckor som listetta: 6 (14 veckor totalt på topplistan)

Agnetha Fältskog och Ola Håkansson: The way you are
Agnetha Fältskog och Ola Håkansson: The way you are Agnetha Fältskog både inledde och avslutade sin hitkavalkad under 80-talet med duetter. Innan hon slog igenom som soloartist '83 sjöng hon in Never again med Tomas Ledin. The way you are blev en ännu större framgång. Duett-partnern Ola Håkansson var på väg att avsluta Secret Service-projektet och inledde nu en ny hit-fylld låtskrivarperiod med Tim Norell och Alexander Bard. The way you are ingick i "It's time for Sweden", en film och en kampanj som skulle ge Falun vinter-OS 1992. Det blev inget OS i Dalarna, men Norell-Oson-Bard fick sin första, och Fältskog sin sista, stora 80-talshit.

Kompositör: T. Norell/O. Håkansson/A. Bard (Norell-Oson-Bard)
Antal veckor som listetta: 6 (14 veckor totalt på topplistan)

Modern Talking: Brother Louie
Modern Talking: Brother Louie Synthdiscon var som störst '85-'86, och störst av dem alla var Berlin-duon Modern Talking. Med sex singlar från fyra album – Brother Louie var den fjärde i ordningen och en av de mest populära – var de ett stående inslag på de europeiska listorna, framför allt i hemlandet (där fem av singlarna nådde den absoluta toppen), men även i Sverige. Refrängerna med sina falsettkörer är omisskännliga. Även videorna är inbördes snarlika med en androgynt lockig Thomas Anders och en brett leende Dieter Bohlen. Och det är onekligen en handfull slitstarka hits, som bland annat återkom i 90-talspumpande dansversioner '98.

Kompositör: Dieter Bohlen
Antal veckor som listetta: 6 (14 veckor totalt på topplistan)

 
Övriga listettor
Samantha Fox: Touch me (I want your body) Style: Dover Calais
Samantha Fox: Touch me (I want your body)
Samantha Fox: Do ya Do ya (wanna please me)
Peter Cetera: Glory of love

Svenskt på listan

Som vanligt var den svenska representationen på singeltoppen i mycket en spegling av årets melodifestival, som detta år tog steget in i MTV-åldern och lät artisterna göra videor till sina låtar. Möjligen var det just den skojfriskt färgkladdande videon som fällde avgörandet när segern gick till Lasse Holm och Monica Törnells É dé det här du kallar kärlek?. På andra plats kom 20-åriga debutanten Lena Philipsson med Kärleken är evig. Ett stort genombrott för Philipsson som även deltog i de två kommande årens festivaler. Störst genomslag på singellistan fick ändå Styles vindpinade båtballad Dover-Calais som gick direkt in på förstaplatsen veckorna after finalen.

Vid sidan av melodifestivalen hördes bland andra Pernilla Wahlgren och Tone Norum mycket detta år. Och alldeles särskilt hördes Micheal B Tretows professor berätta om Den makalösa manicken. Ett annat genombrott stod Gnosjö-baserade Fredà för, som fick sin första hit med sin tredje singel Vindarna.

1986 är också året för Roxettes första hit. Efter två mindre uppmärksammade soloskivor började Per Gessles karriär gå på halvfart, detta samtidigt som Marie Fredriksson var på stadig väg uppåt. Deras talanger befruktade varandra, och Neverending love var det första lite vingliga steget mot det som några år senare skulle bli en världssuccé.

Lena Philipsson: Kärleken är evig Style: Dover-Calais Roxette: Neverending love

Årets genombrott

Pet Shop Boys

Pet Shop Boys: West end girlsPet Shop Boys' kombination av intellektuell och dansvänlig synthpop firade stora triumfer världen över, inklusive Sverige, mellan '86 och '88. Hit-kavalkaden inleddes med West End girls, första singeln från debut-LP:n Please. Såväl Michael Jacksons Billie Jean som T.S. Eliots klassiska poem Det öde landet, ekar i denna suggestiva världshit, som låg etta i nio länder. På svenska singellistan nådde den upp till andra plats. Förstaplatsen erövrade London-duon redan nästkommande år, och sammanlagt blev det 8 listplaceringar på sverigetoppen under 80-talet.

Whitney Houston

Whitney Houston: How will I knowMed ett av de bäst säljande debutalbumen någonsin (självbetitlade Whitney Houston från ’85), och med en konstnärlig bredd och ett globalt genomslag som är svårslaget, är Whitney Houston en av decenniets viktigaste kvinnliga artister. Houston blev snabbt en unik och inflytelserik popstjärna. Tillsammans med Madonna beredde hon väg för kvinnliga artister i allmänhet och färgade kvinnliga artister i synnerhet, inte minst på MTV.

Houston hade gedigna rötter inom gospel, R&B och soul (Dionne Warwick var hennes kusin och Aretha Franklin hennes gudmor). Denna bakgrund blandades med 80-talets dans- och pop-trender, och skapade ett unikt sound. Från debuten låg den ystra pop-dängan How will I know och den mäktiga soul-balladen Greatest love of all på svenska singellistan detta år. Året efter nådde hon topplaceringen.

Bon Jovi

Bon Jovi: You give love a bad nameVan Halen och Europe hade banat vägen. I kölvattnet seglade snart Bon Jovi upp som ett av de mest framgångsrika banden inom den hårfagra mjuk-hårdrocken. Det världsvida genombrottet kom med tredje albumet Slippery when wet. En av nycklarna till framgången var den hit-säkre låtskrivaren och producenten Desmond Child (som under 80-talet även injicerade nytt liv i artister som Kiss, Aerosmith och Alice Cooper). You give love a bad name och uppföljaren Livin’ on a prayer (båda på svenska singellistan) hade båda Child som medkompositör. Slippery when wet låg på svenska albumlistan 32 veckor och den efterföljande världsturnén passerade  även Johanneshovs Isstadion i december ’86.

 

Tre solokarriärer

Billy Idol ingick i ett flertal punkband på 70-talet. Punkattributen och bad boy-imagen fanns i högsta grad kvar, men soundet blev mer mainstream, när han ställde sig på egna ben i början av 80-talet. LP:n Rebel Yell från’83 innebar hans stora genombrott. Det dröjde dock till uppföljaren Whiplash smile och singeln To be a lover innan han på allvar tog plats på sverigetoppen.

Peter Gabriel lämnade Genesis redan ’75 och hade fem soloalbum bakom sig innan storsäljande albumet So och megahiten Sledgehammer, inte minst känd för sin video som är den mest spelade I MTV:s historia.

I mitten av 80-talet blev samarbetsproblemen för stora i The Police. Bandet upplöstes och gruppmedlemmarna fortsatte var för sig. Bäst gick det för Sting som rönte stor framgång redan med solodebuten The dream of the blue turtles och anti-krigshymnen Russians.

Billy Idol: To be a lover Peter Gabriel: Sledgehammer Sting: Russians

Billy Idol: To be a lover

Peter Gabriel: Sledgehammer

Sting: Russians

 

Årets Stock Aitken Waterman-artist

Bananarama

Bananarama: VenusStock Aitken Waterman hade gjort succé med Dead or Alive (se 1985). Bananarama hade lyckats ta sig in på topplistorna utanför Storbritannien med Cruel summer och Robert De Niro’s waiting. En trio i karriärmässig medvind mötte en annan och ljuv 80-talsmusik uppstod. Första singeln i det lyckosamma samarbetet var en cover. Den då 15 år gamla gitarr- och orgelbaserade Shocking Blue-hiten Venus paketerades om i typisk danspulserande Stock Aitken Waterman-förpackning. Resultatet blev en global succé, och samarbetet fortsatte på inte mindre än nio uppföljare. Fyra av dem låg på sverigetoppen, förutom Venus, även I heard a rumour, Love in the first degree och Beatles-covern Help.     

 

Storslagna ballader

1986 års mest populära och minnesvärda ballader. Efter Peter Ceteras Glory of love, som nådde förstaplatsen, var Berlins Giorgio Moroder-produktion och Top Gun-tema Take my breath away den som gick bäst, med en andra plats och sammanlagt 16 veckor på listan.

Chris De Burgh: The lady in red Mr Mister: Broken wings Berlin: Take my breath away

Chris De Burgh: Lady in red

Mr Mister: Broken wings

Berlin: Take my breath away

Cutting Crew: I just died in your arms Peter Cetera: Glory of love Eurythmics: The miracle of love

Cutting Crew: I just died in your arms tonight

Peter Cetera: Glory of love

Eurythmics: The miracle of love

 

Madonnas bästa år(?)

Madonna: Papa don't preachAv Madonnas alla framgångsrika år under 80-talet var ’86 kanske det allra hetaste. True blue är fortfarande hennes mest sålda album. Live to tell, Papa don't preach och True blue (tre av de fem singlarna från albumet) låg på singellistan. Dessutom skrev hon (tillsammans med Stepehn Bray) Each time you break my heart, som blev en hit med Nick Kamen detta år. Som bonus fick Madonna-älskarna även höra samplingar från Holiday (från '83) i nederländska rap-duon M.C. Miker & Dejay Svens hit Holiday Rap.

Det enda som inte lyckades för Madonna detta år var filmkarriären. Äventyrskomedin Shanghai surprise med maken Sean Penn som motspelare blev en rejäl flopp.

 

En friidrottare, en skådespelare och en prinsessa

80-talet hade sin beskärda del av one hit wonders med artister som hade en annan huvudsyssla. Carl Lewis var en av 80-talets stora friidrottsstjärnor. Hans försök till alternativ karriär kom vid samma tid som han börjat få konkurrens på 100 meter av Ben Johnson. Break it up ackompanjerades av en workout-video med en kroppsexponering endast överträffad av Olivia Newton Johns Physical från '81.

Don Johnson hade slagit igenom som skådespelare '84 som lyxsnuten och alligatorägaren Sonny Crocket i Miami Vice, som började sändas i Sverige i april '86. Den stilbildande TV-serien innehöll musik från många av 80-talets mest populära artister. Några av stjärnorna gästskådespelade även i serien, exempelvis Phil Collins och Glenn Frey. När väl skådespelarkarriären fått fart prövade Johnson även sin framgång som sångare. Det blev två album, men bara en hit, första singeln Heartbeat från '86. Johnson besökte Sverige ett par gånger under dessa år, bland annat för att göra reklam för Hemglass nya storsäljare, Miami Ice.

Prinsessan Stéphanie av Monaco hade en inledande karriär som fotomodell innan hon prövade sina talanger inom musiken. Singlarna från debut-LP:n Besoin spelades in i både fransk och engelsk version. Förutom hemlandet var hon som mest populär i Sverige, där One love to give nådde ända till toppen på singellistan.

Carl Lewis: Break it up Don Johnson: Heartbeat Stéphanie: One love to give

Carl Lewis: Break it up

Don Johnsson: Heartbeat

Stéphanie: One love to give

 

Och till sist...
Re-Sepp-Ten – en fotbollshit med dansk dynamit
1986 gick fotbolls-VM av stapeln i Mexico. Danska landslaget hade gjort succé i EM '84 med en bronsplats, en bragd som myntade begreppen dansk dynamit (för lagets insatser) och roliganer (för fansens jovialiska uppträdande). Laget var nu redo att erövra världen i sitt första VM-slutspel. Som extra inspiration för spelare och fans gjordes 80-talets skönaste idrottslåt. Mannen som ledde det danska fotbollsundret var tysken Sepp Piontek, som hedrades genom att få med sitt förnamn i låttiteln. Danskarna åkte snöpligt ut i åttondelsfinalen, men innan dess blev Re-Sepp-Ten en stor framgång. Framför allt förstås i hemlandet, men även i Sverige, där vi i avsaknad av svenska landslaget (som inte lyckats kvalificera sig) istället höll på våra grannar.


Playlist 1986

 

 

Musikvideor 1986