80-talshits.se – startsida
Startsida
Intro - Om 80-talshits.se
1980
1981
1982
1983
1984
Musikåret 1985
1986
1987
1988
1989
Fler topplistor på 80-talshits.se
Arkiv

Musikåret 1985 – Sverigetopplistan

1985 var det stora välgörenhetsåret med världsförbättrande hits från både USA och Europa inklusive Swedish metal Aid. Eurodiscon blev stor med Modern Talking som främsta företrädare. Stock Aitken Waterman fick sin första listplacering, Norge hamnade i pop-musikens centrum och Bruce Springsteen hade fyra singlar på listan och satte dessutom hela Ullevi i självgungning.

Fem-i-topp listettor
Foreigner: I want to know what love is
Foreigner: I want to know what love is Vi är mitt i 80-talet. Storslagen ljudbild, stora frisyrer och stora känslor är inte bara accepterat, utan en självklar del av den musikaliska tidsandan. Foreigners ballad är en slags höjdpunkt på detta 80-talets storvulna känslosamhet, och i detta avseende också så långt man kan tänka sig från det ironiska 90-tal som sedan skulle följa. Foreigner hade nosat på det sentimentala anslaget redan med Waiting for a girl like you från ’81. Nu renodlades konceptet, med en mäktigt ljudande gospelkör som gav låten sakrala drag. Resultatet blev en världshit och en ny mjukare image för det forna arenarockbandet.

Kompositör: Mick Jones
Antal veckor som listetta: 10 (18 veckor totalt på topplistan)

USA for Africa: We are the world
USA for Africa: We are the world Videon till We are the world är sannerligen ett stycke musikhistoria. 45 storstjärnor samlade i samma hollywood-studio för att sjunga in Lionel Richies och Michael Jacksons nyligen färdigskrivna välgörenhetsalster. Bob Dylans falsksång, Cyndi Laupers besynnerliga frasering, call and response-avsnittet mellan Stevie Wonder och Bruce Springsteen – allt är del i ett unikt och rörande tidsdokument. Brittiska Band Aid var först ut detta välgörenhetsår, USA for Africa blev en om möjligt ännu större succé. Inte för inte återanvändes låten och konceptet efter Haiti-katastrofen 2010, då med en än mer månghövdad artistskara. 

Kompositör: Michael Jackson/Lionel Richie
Antal veckor som listetta: 8 (20 veckor totalt på topplistan)

Sandra: (I'll never be) Maria Magdalena
Sandra: Maria Magdalena Efter att ha misslyckats med att göra tyskspråkig hit av Big in Japan (Japan isär Weit), lossnade det rejält för tyska Sandra och låtskrivaren/producenten och sedermera maken Michael Cretu. Maria Magdalena var först ut i en serie snarlika hits signerade paret Cretu. In the heat of the night och Innocent love följde strax efter. När Sandra var som hetast detta år konkurrerade hon med självaste Madonna i popularitet. Försäljningen i Sverige tog extra fart efter att hon uppträtt playback i det första avsnittet av TV-succén Nöjesmassakern.

Kompositör: M. Cretu/H. Kemmler/M. Löhr/R. Palmer-James
Antal veckor som listetta: 8 (18 veckor totalt på topplistan)

Falco: Rock me Amadeus
Falco: Rock me Amadeus "Er war ein Punker, und er lebte in der großen Stadt". Så börjar österrikaren Falco (egentligen Johann Hölzel) sin något bisarra hyllning till landsmannen Mozart. I Falcos egensinniga tappning blev Mozart både drinkande kvinnokarl och dåtida rockstjärna. Låten och inte minst videon har möjligen hämtat inspiration från Milos Formans flerfaldigt oscarsbelönade film Amadeus från '84, också det en mycket fri tolkning av den klassiske kompositörens liv och leverne. Falcos tyska disco-rappande firade nya triumfer i uppföljaren Vienna calling, men hans stjärna dalade därefter snabbt.

Kompositör: R. Bolland/F. Bolland/Falco
Antal veckor som listetta: 6 (16 veckor totalt på topplistan)

Opus: Live is life
Opus: Live is life Trots att österrikarna i Opus hade en framgångsrik karriär redan på 70-talet, och trots att de 2013 firade 40 år som grupp, så kommer de för evigt att vara förknippade med denna monsterhit, som också är bandets enda hit utanför hemlandet. Låten spelades in på en konsert i Oberwart när bandet firade 11-årsjubileum och hade en idé om att göra en låt till sina fans. Resultatet blev en slags metasång, om lyckan att spela live, inspelad live, med 5000 medskapande fans i publiken. Förutom ett otal covers används låten ofta i idrottssammanhang, och fotbollsälskare minns gärna en famös uppvärmning av Maradona '89.

Kompositör: Opus
Antal veckor som listetta: 4 (22 veckor totalt på topplistan)

Övriga listettor
Paul Hardcastle: 19 Duran Duran: A view to a kill
A-Ha: Take on me
Paul Hardcastle: 19
Band Aid: Do they know it's christmas?

 

Svenskt på listan

Pernilla Wahlgren, Dan Tillberg och Tomas Ledin

Dan Tillberg: Ta min handFrån '85 års melodifestival märks två publika genombrott. Den ena var Pernilla Wahlgren, som med karakteristiskt voluminös frisyr och axelbrett skinnställ, sjöng och dansade sig in på en fjärde plats med Picadilly Circus. Det som väckte störst uppmärksamhet var annars hennes Höga C i sticket, de två hakkorsliknande smyckena på skinnjackan och de två barbröstade ingrosso-bröderna som dansade bakom henne. Den andra var den idag helt bortglömde Dan Tillberg, som på bred Ystad-dialekt sjöng hem andraplatsen med Ta min hand. Innan detta hade Tillberg bland annat gett ut en LP med Bob Dylan-tolkningar. Medan Tillbergs stjärna snabbt dalade fortsatte succén för Wahlgren med en handfull hits de kommande åren.

Årets svenska one hit wonder var annars synthpop-funkiga Nevermore av kortlivade stockholmska bandet +1. Och så fanns (förstås) Tomas Ledin på singellistan, dels under eget namn med Svenska flickor, dels under pseudonymen Jonas Moberg med Di sma undar jordis svensktoppslångkörare Snabbköpskassörsken. Pseudonymen var en väl dold hemlighet som Ledin avslöjade först 2002. Om man räknar in denna så har Ledin tio singelhits på sverigetoppen, flest av alla svenska artister.

 

Den norska sensationen

A-ha och Bobbysocks

a-ha: Take on meSagan om A-ha började redan '82 då en första version av det som några år senare skulle bli en världssensation spelades in. Efter ett flertal versioner och releaser under '84 och '85 började låten väcka viss uppmärksamhet i USA. Det var dock först när regissören Steve Barron och ett team skickliga animatörer gjorde den nyskapande videon, som Take on me erövrade topplistorna världen över.

Förutom i Sverige och Norge låg låten etta i ett 20-tal länder, inklusive USA (Norges första USA-etta). Det efterföljande albumet Hunting high and low blev en listraket av bara farten (också den etta på sverigetoppen). Strax före Take on me-febern, i maj samma år, vann Bobbysocks (Elisabeth Andreassen och Hanne Krogh) Eurovision-finalen (som efter Herrey’s vinst ’84, gick av stapeln i Scandinavium) med den saxofongungande schlagerstänkaren La det swinge. Och som av ett trollslag – och om än bara för en kort stund – så var Norge världsledande inom populärmusiken.

 

Eurodisco

Det började runt '83 med Ryan Paris' La dolce vita. Den så kallade italodiscon blandades snart upp med synthpopen för att mynna ut i eurodiscon eller synthdiscon, en genre (eller kanske snarare en gemensam discogungande ljudbild) som tog stor plats på sverigelistan '85 och '86. Om utövarna inte var från Italien (som Scotch) eller i alla fall till hälften från Italien (som Baltimora), så var de allt som oftast tyskar, som i fallet med Fancy, Modern Talking och Bad boys blue. Modern Talking var störst på svenska singellistan med sex hits, men även Scotch och Fancy var återkommande listbesökare under dessa eurodiscons storhetsår.
Scotch: Disco band Baltimora: Tarzan boy  

Scotch: Disco band

Baltimora: Tarzan boy

 

Fancy: Slice me nice Modern Talking: You're my heart, you're my soul Bad Boys Blue: You're a woman

Fancy: Slice me nice

Modern Talking: You're my heart, You're my soul

Bad Boys Blue: You're a woman

 

Hitmaskineriet Stock Aitken Waterman

Dead or Alive

Dead or alive: In too deepDen brittiska trion Mike Stock, Matt Aitken och Pete Waterman var senare delen av 80-talets mest hitsäkra låtskrivarkonstellation. Med sitt löpande band-liknande produktionssätt  var de aldrig några kritikerfavoriter, men deras karakteristiska synthpoppiga Hi NRG-sound blev en central del av 80-talets ljudbild.

Trion började jobba ihop '84 genom att producera bland annat Divine och Hazell Dean. Med Liverpool-kvartetten Dead or alive, där den färgstarke Pete Burns excellerade som frontfigur, fick de sin första brittiska list-etta med You spin me round (like a record). Uppföljaren In too deep var den första av trions kompositioner som hamnade på svenska singellistan.

Under resterande delen av 80-talet staplades mängder av hits ut från Stock Aitken Waterman-fabriken – bland annat med Bananarama, Kylie Minogue och Rick Astley.

 

Soul och R&B

Commodores: Nightshift Ashford & Simpson: Solid Billy Ocean: Loverboy

Commodores: Nightshift

En hit från 80-talets Motown, och en hyllning till två andra motown-legender – Jackie Wilson och Marvin Gaye, som båda gick bort '84. Commodores enda hit efter att Lionel Richie lämnat gruppen för en solokarriär.

Ashford & Simpson: Solid

Äkta paret Nickolas Ashford och Valerie Simpson fick sin största hit med denna soulpoppiga hyllning till det egna strävsamma äktenskapet.

Billy Ocean: Loverboy

Under ett par år gjorde den Trinidad-födde britten succé med sin effektiva mix av soul, R&B och funk. Loverboy följdes åren efter av ytterligare två hits på singellistan.

 

Tre artistiska höjdpunkter

Dire Straits: So far away Tears For Fears: Shout Thompson Twins: Lay your hands on me

Dire Straits: So far away

Dire Straits sjätte album Brothers in arms blev en internationell storsäljare. Etta på svenska albumlistan i 22 veckor. På singellistan låg So far away. Annars väckte Money for nothing, med sin video och omdiskuterade text, störst uppmärksamhet.

Tears for Fears: Shout

Den brittiska duon med de djuplodande ämnena fick en storsäljare med denna primalterapeutiska synthpop-klassiker. Från den tillika storsäljande LP:n Songs from the big chair.

Thompson Twins: Lay your hands on me

'84-'85 var den frisyr- och färgstarka synthpop-trions bästa år. Störst framgång på sverigetoppen hade de med LP:n Here's to future days. Lay your hands on me var den första av tre hitsinglar därifrån.

 

Ett nytt år med starka ballader

Frankie Goes To Hollywood: The power of love Jennifer Rush: The power of love REO Speedwagon: Can't fight this feeling

Frankie Goes To Hollywood: The power of love

Jennifer Rush: The power of love

REO Speedwagon: Can't fight this feeling

Chicago: You're the inspiration Bryan Adams: Heaven Elton John: Nikita

Chicago: You're the inspiration

Bryan Adams: Heaven

Elton John: Nikita

 

Chock-rockare

Twisted sister

Twisted Sister: We're not gonna take itI de pråliga scenkostymernas och de hårresande frisyrernas decennium var Twisted sister bland de mest utstuderade. Sångaren Dee Sniders jättelika pudelburr, tajta trikåer och vulgära make-up är omistliga tidsdokument. Twisted sister var också – tillsammans med framför allt W.A.S.P. – en av de största anledningarna till den moralpanik som uppstod kring hårdrocken vid denna tid. I ett ofta citerat inslag i SVT:s Svar Direkt '84 ventilerade diverse samhällsföreträdare sin oro över W.A.S.Ps obscena scenshower och påstådda satanism.

Twisted sisters We're not gonna take it var en av utgångspunkterna för inrättandet av The Parents Music Resource Center (PMRC) '85, vilket i sin tur gav upphov till Parental Advisory-etiketterna i USA. Kontroversen handlade inte minst om videon, som i konservativa kretsar uppfattades som rebellisk och våldsförhärligande och direkt farlig för en ung publik (en video som idag ter sig mest komisk och/eller kuriös). Twisted sister lyckades hur som helst sätta många unga upproriska hjärtan i brand, inte minst i Sverige. LP:n Stay hungry låg 36 veckor på albumlistan, We're not gonna take it gick varm på  videotopplistan i Cia Bergs Bagen, och året efter, i april '86, rockade de loss på Olympen i Lund.

 

Andra som rockade 1985

Gary Moore & Phil Lynott: Out in the fields ZZ Top: Sleeping bag Straship: We built this city

Gary Moore & Phil Lynott: Out in the fields

Irländaren Moore rundade av kanterna i sin bluesinfluerade hårdrock i och med albumet Run for cover. Antikrigs-rökaren Out in the Fields blev den första av sammanlagt tre singelhits på sverigetoppen under 80-talet.

ZZ Top: Sleeping bag

De lätt identifierbara Boogie-rockarna från Texas gick in i MTV-åldern med ett något justerat sound, men med bibehållen image, och riktigt coola videos. Sleeping bag var låten som tog plats på svenska singellistan.

Starship: We built this city

En av 80-talets verkliga signaturmelodier. Å ena sidan prisbelönt och hyllad. Å andra sidan förlöjligad och utskälld av de som tyckte att rocken dog på 80-talet. I en läsaromröstning i Rolling Stone till och med utsedd till decenniets värsta låt.

 

Filmhits

Mitten av 80-talet såg början på en ny ungdomsfilmstrend. Regissören hette ofta John Hughes (”the king of teen movies”) och skådespelare som Molly Ringwald, Emilio Estevez och Rob Lowe inledde sina karriärer och blev tonårsidoler. Soundtracken bidrog ofta till filmernas popularitet och breda genomslag. Exempel från sverigetoppen detta år är John Parrs St. Elmo’s fire (ur filmen med samma namn) och Simple Minds' Don’t you (forget about me) ur kvarsittningsklassikern Breakfast club. Störst detta år var annars soundtracket till Snuten i Hollywood (Beverly Hills cop) som genererade tre hits på singellistan: The heat is on (Glenn Frey), Neutron Dance (Pointer sisters) och Axel F (Harold Faltermeyer).
Glenn Frey: The heat is on John Parr: St Elmo's fire (Man in motion) Simple Minds: Don't you (forget about me)

Glenn Frey:The heat is on

John Parr: St Elmo's fire

Simple Minds: Don't you (forget about me)

 

Och till sist...

Året då vi fick lära oss betydelsen av det engelska ordet Aid
Band Aid: Do they know it's christmas? Northern Lights: Tears are not enough Swedish Metal Aid: Give a helpin' hand

Band Aid: Do they know it's christmas?

Northern Lights: Tears are not enough

Swedish Metal Aid: Give a helpin' hand

Det var ett BBC-reportage om svälten i Etiopien som fick Boomtown Rats-sångaren Bob Geldof att att sätta igång det som under ett års tid blev en musikalisk massrörelse utan motstycke. Singeln Do they know it’s christmas? var först ut i december ’84. För att ge budskapet extra känslomässig kraft var låtskrivarna Geldof och Midge Ure beräknande nog att göra sitt biståndsepos till en julsång.

Den artistiska uppslutningen och enorma försäljningssuccén utlöste en våg av musikaliska välgörenhetsaktioner världen över. We are the world var först och störst i den efterföljande skaran. Tysklands bidrag hette Nackt im Wind och från Kanada kom Tears are not enough. I juli nådde Live Aid-galan – som sändes dels från Wembley, dels från JFK Stadium I Philadelphia – 400 miljoner tittare i 60 länder. De medverkande artisterna var närmare 100 till antalet. Queen och U2 var banden som glänste mest, och som fick den största karriärskjutsen i samband med galan.

Och Sverige då? Jo då, vi var i allra högsta grad med på välgörenhetståget. Svensk rock mot apartheid bestod av ett 20-tal artister ledda av låtskrivarna Mikael Wiehe och Tomas Ledin. Berg är till för att flyttas kom in på singellistan i slutet av året.

Som tidsdokument bleknar dock Wiehe och Co i jämförelse med det som hände i Sound Trade Studios i Solna samt i SVT:s Nöjesmassakern i oktober, då hela den svenska hårdrockseliten hade samlats för att sjunga in Give a helpin' hand. Det hedersfyllda låtskrivaruppdraget hade gått till Joey Tempest, som med denna välgörenhetsballad fick sin första stora hit, året före Europes stora genombrott. Bland huvudsångarna märktes – förutom Tempest själv – Robert Ernlund och Tommy Nilsson. Swedish Metal Aid samlade ett 80-tal hårdrockare med snarlika frisyrer på ett och samma ställe – en oöverträffad illustration av den utseendemässiga likriktning som då rådde inom den svenska hårdrocken.

Bruce Springsteen: Born in the U.S.A.Året då Bruce Springsteen satte Ullevi i självgungning

1985 låg fyra av singlarna från Born in the USA på singellistan. Förutom titelspåret även Glory days, I'm going down och I'm on fire. ’85 är också året för de två legendariska konserterna på Ullevi då den frenetiskt rockande bossen – i samband med avslutningsnumret Twist and shout – satte hela arenan i självgungning. ”The stadium breaker” var född, Ullevi fick byggas om, och idag är varje Springsteen-besök på svensk mark en minutiöst mediebevakad riksangelägenhet.


Playlist 1985
Not: USA for Africa: We are the world saknas på Spotify.

Musikvideor 1985
;