80-talshits.se – startsida
Startsida
Intro - Om 80-talshits.se
1980
1981
1982
Musikåret 1983
1984
1985
1986
1987
1987
1989
Fler topplistor på 80-talshits.se
Arkiv

Musikåret 1983 – Sverigetopplistan

Carolas genombrott tillsammans med Filmen G var 1983 års stora populärkulturella händelser. Internationellt var detta Michael Jacksons, Lionel Richies, David Bowies och Culture Clubs år. Vid sidan av synth-popen fanns även plats för bland annat soul och country. 1983 är också ett år med en rad minnesvärda one hit wonders.

Fem-i-topp listettor
David Bowie: Let's dance
David Bowie: Let's dance Efter att under ett helt decennium ha experimenterat och tänjt på de musikaliska och artistiska gränserna valde Bowie i början av 80-talet att placera sig i en kommersiell mittfåra. Till sin hjälp tog han disco-producenten Nile Rodgers. Resultatet blev lättlyssnad dansmusik som hamnade på topplistor världen över. Låtarna till Let's dance-albumet ska ha skrivits på tre magiska dagar, och det tog bara 17 dagar att spela in. Efterföljande Modern love och China girl blev också stora framgångar. En uppsluppen Bowie gav sig sedan ut på en bejublad världsturné ("Serious moonlight"), som nådde Ullevi i juni '83.

Kompositör: David Bowie
Antal veckor som listetta: 10 (16 veckor totalt på topplistan)

Mike Oldfield: Moonlight shadow
Mike Oldfield: Moonlight shadow Efter ett decennium med instrumentalmusik och den långlivade symfoniska storsäljaren Tubular bells började Mike Oldfield i början av 80-talet göra mer traditionell pop. Skotska Mary Reilly fick äran att sjunga in flera av låtarna, inklusive denna världssuccé. Med sin gåtfulla text (möjligen inspirerad av mordet på John Lennon) och sin repetitiva struktur, har den en närmast hypnotisk dragningskraft. Uppföljaren, den snarlika Crime of passion (med Barry Palmer som gästsångare), nådde också singellistan. Oldfield sökte dock snart nya musikaliska utmaningar, närmast filmmusiken till The killing fields.

Kompositör: Mike Oldfield
Antal veckor som listetta: 8 (20 veckor totalt på topplistan)

Irene Cara: Flashdance ...What a feeling
Irene Cara: Flaschdance Irene Cara fick omedelbar stjärnstatus 1980 med låten/filmen Fame (som ju sedermera också blev oförglömlig TV-serie, dock utan Cara). Med Flashdance – belönad med en Oscar för bästa originallåt, och en hit världen över – nådde hon sin musikaliska karriärs höjdpunkt. Cara medförfattade texten om dansens förlösande kraft, och hela dramaturgin i kompositionen ackompanjerar perfekt filmens avslutande solodansnummer. Låten spelades in i ny version '95, som del i soundtracket till en annan dansant filmsuccé – The Full Monty

Kompositör: Giorgio Moroder/Keith Forsey/Irene Cara
Antal veckor som listetta: 6 (24 veckor totalt på topplistan)

Culture Club: Karma Chameleon
Culture Club: Karma Chameleon Boy George har förvisso förklarat vad den kryptiska texten handlar om (något om "karma-justice") men budskapet, tillika videon (varför utspelas den i Mississippi 1870?), känns fortfarande dunkelt. Inget kan dock ta ifrån sången dess oförglömliga refräng och dess enorma genomslag. Mellan' 82 och '86 radade Culture Club upp topplaceringar världen över, och färgstarke Boy George blev stilikon och tonårsidol. Inre slitningar och för många drogrelaterade rubriker i den brittiska tabloidpressen ledde dock till bandets upplösning '87. Boy George har dock fortsatt vara aktuell, både i skandalpressen och som soloartist.

Kompositör: Culture Club
Antal veckor som listetta: 6 (18 veckor totalt på topplistan)

Madness: Our house
Madness: Our house Tillsammans med de idérika producenterna Clive Langer och Alan Winstanley skapade det månghövdade London-bandet ett alldeles eget "nutty" sound. Musiken lät som om den kom direkt från puben – studsig, stökig, humoristisk. Our house är alltjämt en upplivande mix av trumpet, sax, stråkarrangemang och lek med tonarter. Mycket videospeltid på MTV hjälpte till att göra den till bandets enda internationella hit (i hemlandet återkom de dock ofta på topplistan). Titeln användes även till en musikal 2002 baserad på bandets sånger.

Kompositör: Chris Foreman/Carl Smyth
Antal veckor som listetta: 4 (16 veckor totalt på topplistan)

 
Övriga listettor
F. R. David: Words Culture Club: Do you really want to hurt me
F.R. David: Words
Wham: Young guns (go for it)
Agnetha Fältskog: The heat is on

Svenskt på listan

Electric Banana Band: Banankontakt av tredje gradenVisst är det värt att nämna att Magnus Uggla detta år fick sin andra album-etta med Välkommen till Folkhemmet, och att I.Q. var den stora singelhiten därifrån. Och nog finns det anledning att uppmärksamma att såväl ballongdans (Balla Balla – Lasse Holm, Bert Karlsson, Torgny Söderberg endast skylda av ballonger) som banankontakt (Electric Banana Band – Lasse Åberg och Klasse Möllberg som Trazan och Banarne flankerade av bland andra Janne Schaffer) och busungar (Tomten jag vill ha en riktig jul) återfanns på singellistan. Självklart ska också nämnas att Agnetha Fältskog låg etta på singeltoppen i fyra veckor med The heat is on. Allt bleknar dock i jämförelse med årets stora svenska musikhändelse – Carolas genombrott.

Carola och Främling

Carola Häggkvist: FrämlingCarolas seger i Melodifestivalen 1983 är en sann svensk schlager- och TV-klassiker. Aldrig har väl uttrycket "stjärna över en natt" varit så passande, och aldrig har väl Gud och den heliga skrift spelat en sådan avgörande roll i ett schlagerdrama. Etablerade artister som Kikki Danielsson (som dessutom blivit erbjuden men tackat nej till vinnarlåten) och Peter Lundblad fick denna oförglömliga februarikväll se sig utklassade av en 16-årig debutant i gul sparkdräkt.

Främling fick full poäng av samtliga jurygrupper – något som aldrig inträffat, varken förr eller senare. Den efterföljande LP:n (också den med titeln Främling) rusade rakt upp som etta på albumlistan i april och den efterföljande folkparksturnén slog publikrekord. Under resterande delen av decenniet hade Carola ytterligare sex hits på singellistan.

Storsäljande genombrott

Michael Jackson – Billie Jean och Thriller

Michael Jackson: Beat itDet famösa introt till Billie Jean hade räckt för att göra både låten och Michael Jackson odödliga. Men den långa, basgångspulserande inledningen är bara en liten del av allt det klassiska stoff som gjorde Jackson till den gränslösa superstar han blev med Thriller-albumet.

Bredden och den otroliga kvaliten i låtmaterialet, Quincey Jones hook-täta produktion, den stjärnfyllda gästlistan – Eddie Van Halen som gästande gitarrist kanske mest otippad – och inte minst de effektfulla och bildmässigt avancerade videorna där Jackson också visade upp sina spektakulära dansrörelser. Allt är del i en sedan länge klassisk Jackson-historik. Det var just till Billie Jean som moonwalken introducerades (i TV-specialen 25 Years Of Motown). Det var också här han för första gången bar hatten och den vita handsken.

Thriller gjorde Jackson till "The king of pop" och med över 100 miljoner exemplar är den utom tävlan historiens mest sålda album. Fem år senare, i juni '88, landade världsturnén Bad Tour i Sverige och Göteborg. Förutom spelningen på Eriksberg hann Jackson även med ett par vändor i Lisebergsloopen.

Lionel Richie – All night long, Hello och Can't slow down

Lionel Richie: HelloJackson blev MTVs första riktiga storstjärna och hans genomslag gjorde att kanalen öppnade slussarna för färgade artister. En av dem var Lionel Richie. Liksom Jackson hade Richie en karriär redan på 70-talet, i Richies fall som medlem i R&B-sextetten Commodores. Solokarriären inleddes '82, med ett självbetitlat album som hade betydande framgångar i USA.

Med andra albumet Can't slow down blev han en megastjärna. Även om säljsiffrorna inte kan jämföras med Thriller, så sägs Can't slow down vara det bäst säljande albumet i Motowns historia. Också på Sverigetoppen var den en långkörare med hela 50 veckor på listan. Den dansanta och mångspråkiga calypso-stänkaren All night long och den trånande sista dansen-tryckaren Hello fick båda mycket speltid på MTV. '84 var Richie och All night long avslutningsnumret på Los Angeles-OS – ett tecken på hans världsvida berömmelse vid denna tid.

Två år senare befäste Jackson och Richie tillsammans sin stjärnstatus med att komponera välgörenhetsklassikern We are the world.

 

Politik på listan

U2 och Eddy Grant

U2: New year's dayDet tidiga 80-talet var inte bar nyromantik och synth-pop. Vid sidan av synthesizers och utseendefokusering  fanns artister med annat musikaliskt uttryck och en annan agenda. U2 och Eddy Grant är två exempel på artister som lyckades vara politiska och storsäljande på samma gång.

Innan det verkliga genombrottet med albumet War '83 var U2 nära att splittras. Anledningen var religiösa meningsskiljaktigheter. Det säger en del om detta 80-talets mest budskapsdrivna band, som tidigt i karriären använde musiken som plattform för att kommentera politiska skeenden. Efter två album och med genombrottslåten New year's day hittade de formeln för att kombinera sitt karga, särpräglade sound med en politisk-social agenda, i detta fall återkallades den polska solidaritetsrörelsen.

New year's day innebar bandets första placering på svenska singellistan. Både budskap och ljudbild växte och vässades successivt de kommande åren. Live Aid-galan tog deras popularitet till en ny nivå, och med LP:n The joshua tree '87 blev de ett av decenniets största band. Förutom att videon till New year's day spelades in i ett smällkallt Sälen, så hann U2 med två turnévändor i Sverige under 80-talet, dels två spelningar '85 i Stockholm och Göteborg, dels på Eriksberg i juni '87.

Eddy Grant: Electric avenue1983 var Guyana-födde Eddy Grant en veteran i branschen, därtill en musikalisk kameleont, med särskild talang för genreblandningar och politiskt färgade sånger.

Electric avenue kretsade kring de socio-ekonomiska förhållandena i Brixton, London, som ledde till kravaller och sammandrabbningar mellan polis och den afro-karibianska befolkningen 1981. Låten blev en stor framgång både i USA och Europa. På svenska singellistan låg den i 10 veckor under '83. Grant upprepade succén '88 med anti-apartheidhymnen Gimme hope Jo'anna.

 

Fler artistiska höjdpunkter
Pointer Sisters: I'm so excited Bonnie Tyler: Total eclipse of the heart Donna Summer: She works hard for the money

Pointer sisters: I'm so excited

R&B-systrarna toppade sin mångfacetterade 70-talskarriär med denna ystra och ständigt aktuella partyhöjare. Fler hits följde, bland annat Neutron dance.

Bonnie Tyler: Total eclipse of the heart

En av decenniets stora power-ballader var också starten på walesiskan Bonnie Tylers andra och största storhetstid.

Donna Summer: She works hard for the money

70-talets dicodrottning adapterade 80-talssoundet galant, och denna working class hero-popdänga har blivit en av hennes mest slitstarka hits.

Rod Stewart: Baby Jane Spandau Ballet: Communication Chris Rea: I can hear your heart beat

Rod Stewart: Baby Jane

Rod Stewart må vara utskälld för sitt 80-tal, men faktum är att han aldrig haft så många singelhits på sverigetoppen (och sällan varit så välfriserad). Baby Jane gick allra bäst med 16 veckor på listan.

Spandau ballet: Communication

Den väldressade londonkvintetten var tidigt ute i New romantic-rörelsen, men den breda publiken hittade de först med albumet True. Communication var singeln som tog sig in på sverigetoppen, och i oktober spelade de på ett utsålt Konserthuset i Stockholm.

Chris Rea: I can hear your heart beat

Med sitt femte album Water sign och denna singel fick den brittiske singer song-writern sitt stora internationella genombrott.

 

Country och soul

Country-pop – Dolly Parton och Kenny Rogers

Kenny Rogers och Dolly Parton: Islands in the streamVid sidan av 70- talets country-traditionalister växte en bredare mer genreuppblandad form av country fram. Kenny Rogers och Dolly Parton hade redan haft stora framgångar som soloartister inom den mer polerade country-popen (Partons 9 to 5 är ett tidigt 80-talsexempel). Tillsammans blev de två oemotståndliga.

I sin ursprungsform var Islands in the stream (skriven av bröderna Gibb) inte alls en countrysång. Produktionen saknade också typiska genre-markörer (ingen steel guitar, mandolin eller fiddle). Icke desto mindre är den en av countryhistoriens mest uppskattade och kända duetter. Ett annat exempel på hur brett anslag countryn kunde ha vid denna tid är Joe Fagins Why don't we spend the night, också på singellistan '83.

Tre variationer av soul

Motown-veteranen Marvin Gaye hade två hits på listan detta år – Sexual healing stod han själv för, medan Wherever I lay my hat framfördes av det brittiska stjärnskottet Paul Young. En cover som stöpte om Gayes studsiga 60-talsoriginal till en svepande synth- och basdriven soulballad. Den blev också huvudnumret på Youngs storsäljande debutalbum No parlez. Paul Young var långt ifrån ensam att som vit artist hämta inspiration i den svarta soulen. Hall & Oates lyckades framgångsrikt blanda soul-influenser med pop, rock och New wave. Maneater blev philadelphia-duons största singelhit i Sverige.
Marvin Gaye: Sexual healing Paul Young: Wherever I lay my hat Hall & Oates: Maneater

One hit wonders

F.R. Davids Words (etta på singellistan i mars) är bara en av flera one hit wonders detta år. Här är ytterligare några som inte lyckades följa upp sina succéer.
Men without hats: The Safety dance Men at work: Down under Ryan Paris: Dolce vita

Men without hats: The Safety dance

Denna minnesvärda hit med naggande synth-hook och lössläppt koreograferad video blev kanadensarnas enda, trots ytterligare en handfull singlar under decenniet.

Men at work: Down under

Det tog ett tag innan Down under nådde utanför Australiens gränser och blev en världshit. Sedan dess är Men at work ihågkomna enkom för denna sin enda internationella storsäljare.

Ryan Paris: Dolce vita

Italienaren Fabio Roscioli (alias Ryan Paris) sjöng in en av de första italo disco-hitsen. Genren växte sig stark de kommande åren, men Paris egen karriär planade snabbt ut.

 

Och till sist...
Filmen G – som i Gemenskap

Filmen G erövrar landet

"Den handlar om kärlek, hasch och rock 'n roll". Så har regissören Staffan Hildebrand beskrivit sin lika hånade som klassiska ungdomsfilm. En slags musikal där skådespelarna visserligen inte sjöng sina repliker, men där musiken ackompanjerade personernas känsloliv och förde handlingen framåt. Och det var samtida, nykomponerad musik. Eva Dahlgren bidrog med tre låtar (en med titeln Sexhets!), och Niels Jensen – som nyss slagit igenom med singeln Mobbingbarn – med fyra. Andra oförglömliga inslag var Reeperbahn som under bandnamnet Nürnberg 47 framförde låten Hundarna brinner, och förstås: Magnus Uggla som manierad nattklubbsägare. Sågningarna i pressen användes i en smart antikampanj för att locka publiken, och snart var filmen årets stora mediasnackis.

 

Playlist 1983

 

 

Musikvideor 1983