80-talshits.se – startsida
Startsida
Intro - Om 80-talshits.se
1980
1981
Musikåret 1982
1983
1984
1985
1986
1987
1987
1989
Fler topplistor på 80-talshits.se
Arkiv

Musikåret 1982 – Sverigetopplistan

Roxy Music, Duran Duran med flera gick i bräschen för New romantic-rörelsen, samtidigt som synth-popen och hårdrocken detta år satte sina första avtryck på listan. Bland de svenska artisterna märktes Tomas Ledin, Ulf Lundell, Dag Vag och Eddie Meduza. Flest hits hade Simple Minds (4 st) och Shakin' Stevens (3 st).

Fem-i-topp listettor
Shakin' Stevens: Oh Julie
Shakin' Stevens: Oh Julie Wales svar på Elvis var 1982 redan en rutinerad artist och låtskrivare. Det kommersiella genombrottet kom dock först med denna cajundoftande dragspelsrökare. En jättehit i ett flertal länder, och inte minst i Sverige tog vi både artisten och låten till våra hjärtan. Stevens fortsatte vara frekvent på Sverigetopplistan, våra inhemska dansband älskade att göra covers på Oh Julie, och några år senare hade vi en egen tonårs-shakin’ – Fredrik Willstrand, alias Shakin' Fredrik, flickidol med såväl Melodifestivalen som Solstollarna på meritlistan.

Kompositör: Shakin' Stevens
Antal veckor som listetta: 10 (20 veckor totalt på topplistan)

Taco: Puttin' on the Ritz
Taco: Puttin' on the Ritz En evergreen från 30-talet signerad Irving Berlin, tidigare insjungen av bland andra Fred Astaire och Ella Fitzgerald. Nederländske Taco Orckese klädde det jazziga kabaret-originalet i synth-kitschig 80-talskostym. Tacos image och rekvisita var också en lätt bisarr blandning av 30-talsvarieté och 80-talsdisco, inte minst i den omdebatterade och "censurerade" videon. De svartmålade step-dansörerna i ursprungsversionen fick hård kritik och klipptes bort. De ersattes bland annat av stillbilder på Gary Cooper.

Kompositör: Irving Berlin
Antal veckor som listetta: 8 (26 veckor totalt på topplistan)

Nicole: Ein Bißchen Frieden
Nicole: Ein Bisschen Frieden En tema-sång som låg perfekt i tiden, och som blev Tysklands första Eurovision-vinst. Ronald Reagan hade tillträtt som president 1980 och ökat den militära kapprustningen. En skönsjungande 17-årig flicka som önskade fred och värme och mindre gråt i världen blev den perfekta motpolen. Nicole sjöng in låten på sex olika språk. I Sverige översattes den av Ingela ”Pling” Forsman (En liten fågel). Nicole är fortfarande stor i hemlandet och senaste albumet är från 2013.

Kompositör: Ralph Siegel/Bernd Meinunger
Antal veckor som listetta: 8 (14 veckor totalt på topplistan)

Joan Jett &The Blackhearts: I love rock n' roll
Joan Jett: I love rock n' roll I image, stil och attityd var Joan Jett banbrytande – en slags rockens urmoder, tidigt ute med att annektera rockens manliga territorium. Efter att ha frontat "all-girls"-bandet Runaways på 70-talet övergick Jett till en solokarriär där hon fortsatte specialisera sig på covers med ett sound influerat av punk och glamrock. I love rock n' roll gjordes i original av The Arrows. Jett vässade gitarrerna, gav låten en råare inramning och ändrade textens pronomen från her till he. Resultatet blev en betydligt större hit än originalet och en särdeles efterhängsen hit på sverigetoppen.

Kompositör: Jake Hooker/Alan Merrill
Antal veckor som listetta: 4 (42 veckor totalt på topplistan)

David Bowie: Cat people (Putting out fire)
David Bowie: Cat people Skriven och producerad av Bowie tillsammans med Giorgio Moroder, en av 80-talets mer stilbildande producenter, inte minst känd för soundtrack till filmer som Scarface och Top Gun. Den suggestiva singel-versionen av Cat people är hämtad från filmen med samma namn. Versionen som återfinns både på albumet och singeln (som b-sida) Let’s dance, har en helt annan rockigare kostym. Det här var inledningen på en ny artistisk bana i Bowies karriär, där 70-talets avantgarde byttes mot ett mainstream 80-tal.

Kompositör: David Bowie/Giorgio Moroder
Antal veckor som listetta: 4 (34 veckor totalt på topplistan)

 
Övriga listettor
Dionee Warwick: Heartbreaker Kim Wilde: Cambodia
Kvack Kvack: Die Fogel-Song
Steve Miller Band: Abracadabra
Dionne Warwick: Heartbreaker

Svenskt på listan

I slutet av juni kom två av landets största sommarhits samtidigt in på singellistan: Gyllene Tiders Sommartider och Tomas Ledins Sommaren är kort. Åren går men Ledins och Gessles textrader består och har blivit en solid del i vårt kollektiva sommarmedvetna. Stockholmska Dag Vag och skånska Perikles stod också för varsin jättehit, båda covers. Popitop gjordes först av Tore Skogman, medan Var ska vi sova i natt hade italiensk förlaga.

Lasse Holm och Bert Karlsson-coachade Chips (Kikki Danielsson och Elisabeth Andreasson) vann årets melodifestival med Dag efter dag. Mest minnesvärda från årets melodifestival var annars systrarna Kempff från Halmstad som förgyllde årets upplaga med sin one hit wonder-pärla Hallå hela pressen.

Av det svenska på listan 1982 märks också Ebba Grön (inklusive inkarnationen Rymdimperiet), Eddie Meduza med den raggarrockande Jätteparty ikväll, och Ulf Lundells försoningsballad Snart kommer änglarna att landa. Lundell och Ebba Grön, liksom Dag Vag och Gyllene Tider lyckades även att ta sig högst upp på albumlistan. Lundell med Kär och galen, Ebba Grön med sitt självbetitlade sista album, Dag Vag med 7 lyckliga elefanter och Gyllene Tider med Puls.

Slutligen fick ett av våra första renodlade synthpop-band sitt genombrott detta år. Mer om detta nedan.

Tomas Ledin: Sommaren är kort Dag Vag: Popitop Perikles: Var ska vi sova inatt

Tomas Ledin: Sommaren är kort

Dag Vag: Popitop

 

Perikles: Var ska vi sova inatt

 

Chattanooga: Hallå hela pressen Eddie Meduza: Jätteparty ikväll Ulf Lundell: Snart kommer änglarna att landa

Chattanooga: Hallå hela pressen

Eddie Meduza: Jätteparty ikväll

Ulf Lundell: Snart kommer änglarna att landa

New romantics

Roxy Music: AvalonRoxy Music – inspiratörerna

Produktionsmässigt är Roxy Musics 80-talsgärning begränsad till två album, den soulpoppiga Flesh + Blood och den drömlikt suggestiva Avalon. Den sistnämnda blev en av bandets största försäljningsframgångar. Inte minst stilmässigt hade gruppen ett stort inflytande på det tidiga 80-talet. Deras andra aktiva period och storhetstid '79-'83 sammanföll med de nyromantiska strömningarna, och deras sofistikerade stil och glamorösa framtoning inspirerade mängder av aktörer i det tidiga 80-talets mode- och musikliv. Banden nedan är tre av dem.

Duran Duran

Duran Duran: Girls on film Den bildfagra kvintetten från Birmingham var en de mest distingerade i den nyromantiska vågen. Framför allt var de det tidiga MTVs mest tilldragande ögongodis. Deras påkostade och överdådigt iscensatta videor – ofta inspelade i exotiska miljöer, och ofta med igenkännande drag från samtida spelfilmer – bidrog i hög grad till deras popularitet. Rio spelades in i Antigua i Karibien och Hungry like the wolf på Sri Lanka. Inte minst Girls on film, deras första hit, är känd för sin video – barhudad, medvetet vulgär och därför kontroversiell (MTV-versionen är ändå kraftigt nedklippt). Duran Duran samlade ihop sex hits på singellistan under 80-talet. Bäst gick det för James Bond-temat A view to a kill som nådde förstaplatsen '85.

Human League

Human League: Don't you want meOm Duran Duran var en mix av funk, postpunk och disco, så var landsmännen Human League mer av synthpop-pionjärer. Men de var lika upptagna av det fotogeniska, i allt från frisyrer till avancerade slide shows under livespelningarna. Don't you want me var långt ifrån något förstahandsval för att sälja albumet Dare, men detta relationsdrama i duettform med omisskännlig synth-hook har kommit att bli gruppens mest klassiska alster. Liksom Girls on film var det också en starkt MTV-relaterad hit. Den flitigt spelade videon var både gåtfull deckarpastisch och metafilm, regisserad av Steve Barron, som under de kommande åren stod bakom några av de mest omtalade videorna, däribland Billie Jean (Michael Jackson), Money for nothing (Dire Straits), och inte minst Take on me (a-ha).

Simple Minds

Simple Minds: Promised you a miracleSkottarna i Simple Minds genomgick en rad utvecklingsfaser. De var tidigt ute som experimenterande New wave-band men placerades snart i det mer synthbaserade New romantic-facket i samband med New gold dream, albumet som blev deras kommersiella genombrott, och också albumet som bidrog till att göra dem till det dominerande bandet på svenska singeltoppen detta år med hela fyra hits, däribland Promised you a miracle.

Under de kommande åren utvecklades Simple Minds till ett av de stora arenarock-banden, detta tillsammans med ett annat brittiskt band som hade gått samma artistiska väg – U2. Med liknande mäktig ljudbild och samma textmässiga fokus på mänskliga rättigheter och världsförbättrande budskap kom de två grupperna ofrånkomligen att jämföras med varandra. Som episkt storslagna liveband nådde båda en höjpunkt i mitten av 80- talet. Under några år var Simple Minds också ett av de mest hitfrekventa banden med sammanlagt 11 låtar på singellistan. I mars '83 spelade de på Konserthuset i Stockholm och Göteborg, men som störst var de när Once upon a time-turnén intog Scandinavium och Johanneshovs isstadion i januari '86.

Synth-pop

Yazoo: Don't goVince Clarke, Yazoo och Depeche Mode

Början av 80-talet innebar ett genombrott för elektroniskt framställd musik. Tyska Kraftwerks banbrytande produktioner fungerade som inspirationskälla och vägvisare. Ultravox och Human League var tidigt ute, men även artister som Gary Numan och OMD (Orchestral Manoeuvres in the Dark) var viktiga aktörer när soundet vid decennieskiftet började domineras av synthesizers.

Såväl konstnärligt som kommersiellt var Vince Clarke en centralgestalt inom synth-popen. Clarke skrev merparten av låtarna till Speak and spell, Depeche Modes debutalbum, inklusive Just can't get enough, bandets första hit på sverigetoppen. Med Yazoo, i par med Alison Moyet, skapade Vince Clarke sedan två banbrytande synthpop-album. Only you var Yazoos första singel, men det var Don't go som tog sig in på svenska singellistan. Clarke fortsatte sedan producera hits, först med det kortlivade projektet The Assembly och därefter med det fortfarande aktiva Erasure.

Depeche Mode: Leave in silenceEfter att Clarke tidigt lämnade Depeche Mode tog Martin Gore över låtskrivandet. Clarke ska ha oroat sig över att bandet var på väg åt ett mindre kommersiellt håll. Gores inträde som kompositör gav onekligen produktionerna en dovare ton och en ny textmässig svärta, dock utan att vara mindre säljande. Tvärtom är Depeche Mode det band som har flest hits på svenska singellistan under 80-talet – hela 15 stycken! Gruppen inledde också tidigt en hängiven relation till de svenska lyssnarna. Under '82 hann de med spelningar på Ritz och Draken, reportage i OKEJ och medverkan i både Casablanca och Måndagsbörsen (se klipp nedan!). Kvartetten från Basildon blev snart själva essensen i den nya synth-vågen, och de har med åren blivit det mest respekterade och framgångsrika elektroniska banden någonsin.

Adolphson-Falk

Adolphson-Falk: Blinkar blåTomas Adolphson och Anders Falk hade skrivit låtar tillsammans ända sedan den gemensamma militärtjänstgöringen i slutet av 60-talet. Det var dock först när de parades ihop med Greg Fitzpatrick – landets då största (och enda) synth-pionjär – i radioprogrammet Eldorado, som bandet hittade sin särpräglade ljudbild. Blinkar blå liknade vid denna tid ingenting annat. Det hypermoderna soundet ledsagade perfekt den existentiellt färgade texten om den digitala teknikens frammarsch. Duon – som vid genombrottet hade hunnit bli två välutbildade och familjestadgade 30-åringar (aldrig har väl popstjärnor varit så tjänstemannamässiga) – fortsatte utforska människans relation till tekniken och rymden på fyra album under 80-talet, samtliga med placering på albumlistan.

 

Hårdrock

Samtidigt med den elektroniska trenden, i andra ringhörnan så att säga, växte en ny typ av hårdrock fram, det som brukar kallas heavy metal. När punken förlorade sin betydelse och kraft ökade istället populariteten för exempelvis Motörhead, Iron Maiden, Def Leppard och Whitesnake, hårdrocksband som varit samtida med punken, men som slog igenom först i början av 80-talet, med ett nytt uppspeedat sound. Med förgreningar i en rad sub-genrer, såsom glam metal (Mötley Crüe) och trash metal (Metallica) blev genren snart en av 80-talets mest utmärkande och populära, i kamp endast med den kontrasterande – och ofta rivaliserande – synth-popen.

Ac/DC: Let's get it upHeavy metal-banden fanns också väl representerade på den svenska albumlistan. Saxon, Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath och Scorpions var de som hade flest albumplaceringar. Tittar man på singellistan märker man dock föga av genrens utbredning och popularitet. Det finns några undantag. Australiska AC/DC är ett av dem, och Let's get it up är den första egentliga hårdrockslåten på 80-talets svenska singellista.

De som lyckades bäst försäljningsmässigt var de välfriserade och mer lättillgängliga pudelrockarna. Europe, Van Halen och Bon Jovi gjorde inte bara hårdrocken mer hårfager, utan också mjukare och mer lättlyssnad. Succérna blev som allra störst när (gud förbjude!) de distade elgitarrerna blandades med synthslingor.

Andra listfavoriter
Bolland: You're in the army now Toto Coelo: I eat cannibals Survivor: Eye of the tiger

Bolland: You're in the army now

En bröderna Bolland-produktion som blev en ännu större hit några år senare, då med Status Quo.

Toto Coelo: I eat cannibals

Denna trumdrivna och bisarrt humoristiska ("What can you do, you're in a stew") one hit wonder annekterade singellistans andraplats i sex veckor.

Survivor: Eye of the tiger

Sylvester Stallone beställde låten av Survivor till den tredje Rocky-filmen. Resten är musikhistoria.

 

Och till sist...

Svensk musik-TV – Casablanca och Måndagsbörsen

I oktober 1982 hade musikprogrammet Casablanca premiär på SVT. Här presenterade programledarna Hélène Benno och Janne Nilsson senaste nytt inom populärmusiken. Huvudattraktionen var de aktuella band som spelade live i studion, exempelvis Kajagoogoo, The Church och svenska Reeperbahn.

Sedan tidigare pågick även Måndagsbörsen, som hade ett liknande upplägg, med den stora skillnaden att det var direktsänt. Här fungerade Jonas Hallberg som excentrisk programledare med en något nonchalant intervjuteknik som både roade och upprörde. Han flankerades av Susanne Olsson och Staffan Schmidt, också de mest ihågkomna för diverse pinsamma artisintervjuer. Förutom Depeche Mode gästades programmet av bland andra Adam Ant, Dag vag, Duran Duran och Ultravox.

 

Playlist 1982
 

 

Musikvideor 1982