80-talshits.se – startsida
Startsida
Intro - Om 80-talshits.se
1980
Musikåret 1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1987
1989
Fler topplistor på 80-talshits.se
Arkiv

Musikåret 1981 – Sverigetopplistan

Ett år med mycket svenskt i den absoluta toppen. Genremässigt blandades New wave med den gryende New romantic-rörelsen. Störst var dock reggaen, vars rytmer gick igen hos såväl Eddie Grant som Blondie och Boomtown Rats. I Sverige hördes reggaen hos bland andra Dag Vag och Anders F. Rönnblom. 1981 var även året för Kim Wildes debut och genombrott.

Fem-i-topp listettor
Gyllene Tider: När vi två blir en
Gyllene Tider: När vi två blir en Med Flickorna på TV2 hade Gyllene Tider hittat en säljande formel: Lättrallad småsnuskig tonårspop. Uppföljaren blev en ännu större hit, och den bandspecifika farfisa-orgeln var nu en viktig del i ljudbilden. Organisten Göran Fritzon köpte sin första farfisa av en dansbandsmusiker, utan att veta hur den lät, bara att den var italiensk. Farfisa-introt till När vi två blir en torde vara bandets mest utmärkande musikaliska signalement. Med albumet Moderna Tider och den efterföljande vårturnén spred sig Gyllene Tider-hysterin som en löpeld genom landet.

Kompositör: Per Gessle
Antal veckor som listetta:
16 (30 veckor totalt på topplistan)

Freestyle: Vill ha dej
Freestyle: Vill ha dej "Allt är äkta. Det finns inte en textrad som inte är på riktigt. Vi var ju frustrerade tonåringar som upplevde allt det där vi skrev om". Orden är Tommy Ekmans i samband med Freestyles 30-årsjubileum och släppet av samlingsskivan tillika låten/uppföljaren Vill ha dig – igen. Nog finns det något unikt okonstlat med denna trånande svenska popklassiker, och nog torde vi vara många födda runt 1970 som upplevde att denna låt perfekt fångade den första förälskelsens känslomässiga berg- och dalbana.

Kompositör: T. Ekman/C. Sandelin/J. Hagleitner/A. Uddberg
Antal veckor som listetta: 10 (24 veckor totalt på topplistan)

Attack: Ooa hela natten
Attack: Ooa hela natten Det är knappast någon lord Byron som skaldat låttexten, men den är och förblir som ett synnerligen kraftigt häftplåster. Finns det någon som var ung på 80-talet som inte kan refrängen? Bandet själva har sagt: "Ooa kan väl betyda vad som helst. Från början hade vi ett annat ord, men det kan ni nog inte trycka i tidningen". Fortfarande ett stående inslag på alla dansgolv med 80-talstema, och bandet – med bland andra Rosa Körberg (lillasyster till Tommy) och färgstarke "Doktor" Åke Eriksson på trummor – nostalgiturnerade så sent som 2012.

Kompositör: Lars-Åke Eriksson/Björn Uhr
Antal veckor som listetta: 8 (20 veckor totalt på topplistan)

Bengt Pegefelt: Köppäbävisan – eller Fån't ja en körv...!
Bengt Pegefelt: Köppäbävisan Det krävs inte alltid stjärnproducenter eller påkostad marknadsföring för att skapa en storsäljare. I fallet Köppäbävisan räckte det med gitarr och ståbas, tio barn och en driftig musiklärare. Det som började som en lek på Forssaängskolan i Borlänge slutade med över 100.000 sålda singlar, Svensktoppen och folkparksturné(!) Men förvånas icke. Det finns många exempel på att vi svenskar har en stark förkärlek till det provinsiella. Änglahund och Snabbköpskassörsken är två andra 80-talshits med liknande framgångskoncept.

Kompositör: Bengt Pegefelt
Antal veckor som listetta: 6 (16 veckor totalt på topplistan)

Caramba: Hubba Hubba Zoot-Zoot
Caramba: Hubba Zoot-Zoot Att ljudekvilibristen Michael B Tretow står bakom 80-talets kanske besynnerligaste svenska hit känns logiskt. Några år senare var det hans "makalösa manick" som inte gick att undgå. Att Ted Gärdestad var medskapande i detta lekfulla och smått absurda musikaliska projekt (hela Caramba-albumet består av genreparodier och texter på nonsensspråk) ter sig mer förvånande. Samma år som Caramba-projektet gav Gärdestad ut albumet Stormvarning, innan han under resterande delen av 80-talet successivt försvann in i psykisk ohälsa.

Kompositör: Caramba
Antal veckor som listetta:
4 (26 veckor totalt på topplistan)

 
Fler listettor
Aneka: Japanese boy
Aneka: Japanese boy Mary Sandeman – en respekterad skotsk folksångerska – fick genomgå en ordentlig makeover inklusive geisha-look och passande artistnamn, innan hennes dröm om att bli popartist blev plötslig verklighet. Kompositören må ha kallat låten "a complete accident", och det dröjde innan något skivbolag (tyska Hansa) tog sig an den. Men världshit blev det, och oemotståndlig tuggummipop är det. Sandeman återvände snart till folksången, och har inte uppträtt med låten sedan dess. Den lever dock vidare, i allt från Grand Theft Auto till Sahara hotnights stilsäkra cover från 2009.

Antal veckor som listetta: 2 (20 veckor totalt)
Kompositör: Bobby Heatlie

Phil Collins: In the air tonight
Phil Collins: In the air tonight Ett av de mest igenkännbara dragen i 80-talets ljudbild är det som kallas Gated reverb, en studioteknik som fick trumljuden att låta extra rena och snärtiga, och som snart också fanns i de digitala trummaskinerna. Phil Collins var en av de som var först ut med tekniken och In the air tonight hade trumljudet som alla ville härma. Förutom Phil Collins och kollegan Peter Gabriels produktioner är Bruce Springsteens Born in the USA ett landmärke i gated reverb-historien. Det hela landade förstås också i de svenska studiorna, lyssna exempelvis på Ulf Lundells Den vassa eggen.

Antal veckor som listetta: 4 (24 veckor totalt)
Kompositör: Phil Collins

 

Mer svenskt på listan

Ratata och Lustans Lakejer

Lustans lakejer: Stilla nätterStilla nätter och För varje dag – Lustans Lakejers respektive Ratatas första hits – kom in på singellistan veckorna efter varandra. Bandmedlemmarna kände varandra och låtarna gavs också ut på en gemensam promotion maxi-singel på Stranded, skivbolaget som de båda tillhörde och som sedan starten ’79 specialiserade sig på New wave och synthpop (Stranded lanserade även exempelvis Reeperbahn och franska Indochine).

Lustans Lakejer hade debuterat året innan, men fick nu sitt genombrott med andra albumet Uppdrag i Genève. Det brådmogna bandet med Johan Kinde som frontman hämtade stilmässiga drag från bland andra Bryan Ferry och David Bowie, och är det mest framträdande exemplet på New romantics (se nedan) på svensk mark. Stilmedvetenheten och de yttre attributen var lika viktiga som sångerna om flärdfulla äventyr i exotiskt lyxiga miljöer.

Ratata: För varje dagÄven Ratata var estetiskt medvetna, framför allt form- och bildmässigt. Mauro Scocco och Anders Skog, två av originalmedlemmarna, gick på Beckmans designhögskola. Kvartetten – som förutom Scocco och Skog även bestod av Johan Kling och Heinz Liljedahl – skulle snart gå skilda artistiska vägar. Efter två album stod Scocco ensam kvar som Ratata. Han fortsatte dock i par med Johan Ekelund, och i denna konstellation återkom bandet frekvent på singeltoppen ända till upplösningen '89.

Ratats debutsingel För varje dag  – en romantisk och djupt vemodig ballad om kärlekens omöjlighet – sjöng Mauro Scocco in som 18-åring, men han skulle i princip kunna göra samma sång idag. Under sin 30-åriga karriär har han onekligen varit sitt musikaliska och textmässiga anslag troget – stråket av sorg, ensamhet och utebliven kärlek har följt med under åren och blivit en central del i hans artistiska persona.

Scocco gjorde en succéartad solodebut 1988. Johan Kindes försök till solokarriär i slutet av 80-talet blev mindre framgångsrik. Trots turnerande och medverkan i Melodifestivalen och nytt album 2011 har inte heller Lustans Lakejer lyckats återupprepa sina framgångar från tidigt 80-tal.
Reggae och politik Årets landsplåga Årets tryckare
Anders F. Rönnblom: Jag kysste henne våldsamt KvackKvack: Die Fogel-song X-models: Två av oss

Anders F. Rönnblom: Jag kysste henne våldsamt

Öppet politiska sånger är sällsynt topplistestoff, men Rönnblom fick en hit med sin lågmält reggaegungande kampsång om 1980 års kärnkraftsomröstning.

 

Kvack Kvack: Die Fogel-song

Bakom namnet Kvack Kvack dolde sig dansbandet Curt Haagers. Med låten – en svensk variant av den schweiziska fågelsången – lanserades även en sällsynt löjeväckande koreografi – fågeldansen.

X-models: Två av oss

Efva Attlings refrängstarka sängfösarballad var ett måste på varje skoldans under det tidiga 80-talet. Listetta i två veckor.

Ultravox och New romantic

Ultravox: ViennaNär New wave började blandas dels med den gryende synthpopen, dels med en framväxande brittisk moderörelse, föddes det som brukar kallas New romantic. Banden som nu tog över scen och topplistor hade en ny stil och ny accentuering av det visuella.

Ultravox  förknippas ofta med både New wave och New romantic. De är också musikaliskt en av de mer komplexa grupperna i det tidiga 80-talet. Genreöverskridande och tidigt ute med de elektroniska landvinningarna var de inflytelserika redan på 70-talet. Det var dock 80-talsupplagan med Midge Ure som sångare som rönte internationell framgång och som tog sig in på sverigetoppen.

Midge Ure hade sin bakgrund inom punken. Billy Currie var skolad i klassisk musik. Warren Cann var en av de första att experimentera med elektroniska trumljud. De olika influenserna märks i deras musik, inte minst i Vienna, där piano och stråkar blandas med synthar och trummaskiner. Ultravox var också tidigt ute med stilsäkra och extravaganta musikvideor.

 

Tre starka covers
1981 fick Roxy Music en hit med Jealous guy, en cover och en hyllning till John Lennon. Här är tre andra minnesvärda covers från året:
Soft cell: Tainted love Kim Carnes: Bette Davis eyes Dave Edmunds: Almost saturday night

Soft Cell: Tainted love

Gloria Jones' soulrökare från 60-talet kläddes i elektronisk new wave-kostym. Och blev den hit som originalet aldrig var. Soft Cells cover har med åren växt utanför 80-talet och blivit en tidlös klassiker.

Kim Carnes: Bette Davis eyes

Jackie Deshannon må stå för komposition och ursprungsversion, men hennes honky tonk-version har hamnat i skuggan av Kim Carnes raspigt synthdova 80-talspärla.

Dave Edmunds: Almost saturday night

Med ett mer polerat och mer dansvänligt rockabilly-gung lyckades walesaren Edmunds rycka nytt liv i John Fogertys ylande 70-talsklassiker. Edmunds cover lyckades också betydligt bättre på topplistorna.

 

Årets debut – Kim Wilde
Kim Wilde är det tidiga 80-talets stora (kvinnliga) popstjärna. Med debutsingeln – en av decenniets odiskutabla klassiker – Kids in America slog hon igenom med dunder och brak. Kim Wilde-succén var ett välkomponerat familjeföretag där Kim sjöng och stod för det visuella, och pappa Marty och bror Ricky fungerade som låtskrivare och producenter. Från det självbetitlade debutalbumet klättrade även Chequered love in på singeltoppen. Redan i november '81 släpptes Cambodia (första singeln från andra albumet Select). Denna tårdrypare om en kvinna som mister sin man och soldat i främmande land, blev hennes största framgång på svenska singellistan.
Kim Wilde: Kids in America Kim Wilde: Chequered love Kim Wilde: Cambodia

 

Och till sist...

MTV - logotypDen 1 augusti 1981 sändes MTV för första gången

Därmed inleddes en ny era i sättet att ta del av och saluföra musik. Konceptet med musikvideor fanns sedan tidigare, men det var först med MTV som den blev en central del i artisternas marknadsföring. Kanalen blev snabbt en stark influens på hela populärkulturen ("I want my MTV" torde vara en av reklamvärldens mest berömda slogans) och skivindustrin var inte sena att inse marknadspotentialen.

MTV var en viktig faktor i lansering och skapande av artister som Madonna, Prince och Michael Jackson. Kanalen gick också hand i hand med New romantic-rörelsens fokus på det visuella, och exempelvis Duran Duran vann mycket av sin popularitet genom sina spektakulära videor. Inte minst viktig var kanalen för ett band som Pet Shop Boys, som inte turnerade, utan litade på andra kanaler för att sprida sin musik. Med MTV utvecklades musikvideon som konstform. Unga regissörer började göra musikvideor innan de tog steget till spelfilm och successivt blev videorna både bild- och berättarmässigt mer avancerade.

Första videon som spelades på MTV var Buggles' Video killed the radio star, med Trevor Horn vid mikrofonen. Horn kom sedan att bli en av de mest inflytelserika producenterna under 80-talet, med banbrytande produktioner för bland annat ABC, Frankie Goes to Hollywood och Propaganda. Hans sound var så tidstypiskt att han fått epitetet "The man who invented the 80s".

Europeiska MTV hade premiär 1987. Innan TV-monopolet upphörde fick vi i Sverige nöja oss med Videobeat ('83-'84), där Kaj Kindvall presenterade videor, och efterföljande Bagen ('84-'85), med Cia Berg som färgstark programledare.

 

Playlist 1981


 

 

Musikvideor 1981